Matematyka

Matematyka wokół nas 4 (Podręcznik, WSiP )

Odczytaj liczby odpowiadające wyróżnionym punktom: 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

Odczytaj liczby odpowiadające wyróżnionym punktom:

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Zauważmy, że każdy odcinek na osi odpowiada odległości równej 10. 


Pierwsza kropka od lewej - 30

Środkowa kropka - 70

Trzecia kropka od lewej - 90 

 

DYSKUSJA
user avatar
Gość

29 maja 2018
problem str.251
user avatar
Norbert

2432

30 maja 2018

Cześć, zadanie, o które pytasz znajdziesz tutaj: Link

Pozdrawiam!

user avatar
Gość

27 maja 2018
Oblicz pod kreską 20-7,27; 105,3-16,46
user avatar
Norbert

2432

28 maja 2018

Cześć, Twoje pytanie wiąże się z treścią innego zadania. Napisz komentarz pod zadaniem, z którym masz problem, a na pewno nasi nauczyciele Ci je wyjaśnią.

user avatar
Gość

21 maja 2018
Zad 2 str215
user avatar
Norbert

2432

22 maja 2018

Cześć, zadanie, o które pytasz znajdziesz tutaj: 
Link

Pozdrawiam!

user avatar
Gość

21 maja 2018
str.196 zad.11 matematyka

user avatar
Odrabiamy.pl

868

21 maja 2018

@Gość Cześć, zadanie 11 ze strony 195 jest praktyczne, tego typu zadań nie rozwiązujemy. 

user avatar
Gość

5 kwietnia 2018
Zad 2 i 10 str 212 213 pomocy
user avatar
Odrabiamy.pl

868

5 kwietnia 2018

@Gość Cześć, rozwiązania szukanych zadań są dostępne na naszej stronie. Czy masz problem z wyszukaniem zadania na naszej stronie? 

user avatar
Gość

27 marca 2018
Zad 1 str 181
user avatar
Odrabiamy.pl

868

27 marca 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 1 jest dostępne tutaj: Link . Pozdrawiam

user avatar
Gość

1 marca 2018
Zad 7 str 208
user avatar
Odrabiamy.pl

868

1 marca 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 7 jest dostępne tutaj: Link . Pozdrawiam

user avatar
Gość

20 lutego 2018
zad7 str161
user avatar
Odrabiamy.pl

868

20 lutego 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 7 jest dostępne tutaj: Link . Pozdrawiam

user avatar
Gość

10 stycznia 2018
Zad5 str133
user avatar
Odrabiamy.pl

868

10 stycznia 2018

@Gość Cześć, czy na pewno przeglądasz dobry podręcznik. Na stronie 133 nie ma żadnych zadań. Pozdrawiam 

user avatar
Gość

8 stycznia 2018
zad.18 str129
user avatar
Odrabiamy.pl

868

8 stycznia 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 18 znajdziesz tutaj : Link . Pozdrawiam

user avatar
Gość

18 grudnia 2017
Zaś.10 str 124
user avatar
Odrabiamy.pl

41

18 grudnia 2017

@Gość Cześć,rozwiązanie tego zadania znajdziesz tutaj: Link

user avatar
Gość

11 grudnia 2017
Zad7 str108
user avatar
Odrabiamy.pl

41

12 grudnia 2017

@Gość Cześć,rozwiązanie do tego zadania znajdziesz tutaj: Link

user avatar
Gość

11 listopada 2017
Zad15str 42
user avatar
Odrabiamy.pl

868

13 listopada 2017

@Gość Cześć, na stronie 45 nie ma zadania 15. Czy na pewno komentujesz dobry podręcznik?

user avatar
Jarosław

25 października 2017
Dzieki za pomoc :)
user avatar
madziulka290394

7 października 2017
Strona 36 zadanie 2
user avatar
Norbert

2432

9 października 2017
@madziulka290394 Cześć, na stronie 36 są podane 2 przykłady które są rozwiązane. Pozdrawiam!
klasa:
Informacje
Autorzy: Helena Lewicka, Marianna Kowalczyk
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302168161
Autor rozwiązania
user profile

Korepetytor

Wiedza
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom