Matematyka

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ... 4.14 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ...

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Na diagramie kołowym wyniki podajemy w procentach. 

Musimy więc obliczyć jaki procent wszystkich odpowiedzi stanowią poszczególne zwierzęta. 


Obliczamy, ile łącznie wyborów dokonano (ilu przedszkolaków dokonywało wyboru). 
 

Obliczamy, jaki procent wszystkich wyborów stanowi wybór małpki (małpka została wybrana 8 razy na 25 dokonanych wyborów). 
 

28% wyborów padło na małpkę. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór kota (kot został wybrany 5 razy na 25 wyborów). 
 

20% uczniów wybrało kota. 


Obliczamy, jaki procent uczniów wybrał psa (psa wybrało 6 przedszkolaków z 25). 
 

Psa wybrało 24% przedszkolaków. 

Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór koguta (koguta wybrało 4 przedszkolaków). 
 

Kogut został wybrany przez 16% uczniów. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi inne zwierzątko (inne zwierzątkowo wybrało 3% przedszkolaków). 
 

Inne zwierzątkowo zostało wybrane przez 12% przedszkolaków. 


Wiemy już, jaki procent uczniów wybrał dane zwierzątko.
Aby narysować diagram kołowy należy obliczyć jakim procentem koła (360o) jest procent oznaczający wybór danego zwirząta i na diagramie kołowym zaznaczyć kolejne kąty tak, aby każde dwa sąsiednie miały wspólne ramię.

   [małpa]

  [kot]

  [pies]  

  [kogut]

  [inne]

 
DIAGRAM KOŁOWY: 

 

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Liczby mieszane i ich zamiana na ułamek niewłaściwy

ulamek

Liczba mieszana składa się z części całkowitej (jest nią liczba naturalna) oraz części ułamkowej (jest nią ułamek zwykły właściwy).


Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Licznik tego ułamka otrzymujemy w następujący sposób: 

  1. Mianownik części ułamkowej mnożymy razy część całkowitą liczby mieszanej.

  2. Do otrzymanego iloczynu dodajemy licznik części ułamkowej.

Mianownik szukanego ułamka niewłaściwego jest równy mianownikowi części ułamkowej liczby mieszanej.

Przykłady: 

`3 1/4=(3*4+1)/4=13/4` 

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom