Matematyka

Matematyka na czasie! 2 (Zbiór zadań, Nowa Era )

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ... 4.14 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ...

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Na diagramie kołowym wyniki podajemy w procentach. 

Musimy więc obliczyć jaki procent wszystkich odpowiedzi stanowią poszczególne zwierzęta. 


Obliczamy, ile łącznie wyborów dokonano (ilu przedszkolaków dokonywało wyboru). 
rownanie matematyczne 

Obliczamy, jaki procent wszystkich wyborów stanowi wybór małpki (małpka została wybrana 8 razy na 25 dokonanych wyborów). 
rownanie matematyczne 

28% wyborów padło na małpkę. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór kota (kot został wybrany 5 razy na 25 wyborów). 
rownanie matematyczne 

20% uczniów wybrało kota. 


Obliczamy, jaki procent uczniów wybrał psa (psa wybrało 6 przedszkolaków z 25). 
rownanie matematyczne 

Psa wybrało 24% przedszkolaków. 

Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór koguta (koguta wybrało 4 przedszkolaków). 
rownanie matematyczne 

Kogut został wybrany przez 16% uczniów. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi inne zwierzątko (inne zwierzątkowo wybrało 3% przedszkolaków). 
rownanie matematyczne 

Inne zwierzątkowo zostało wybrane przez 12% przedszkolaków. 


Wiemy już, jaki procent uczniów wybrał dane zwierzątko.
Aby narysować diagram kołowy należy obliczyć jakim procentem koła (360o) jest procent oznaczający wybór danego zwirząta i na diagramie kołowym zaznaczyć kolejne kąty tak, aby każde dwa sąsiednie miały wspólne ramię.

rownanie matematyczne   [małpa]

rownanie matematyczne  [kot]

rownanie matematyczne  [pies]  

rownanie matematyczne  [kogut]

rownanie matematyczne  [inne]

 
DIAGRAM KOŁOWY: 

 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Liczby mieszane i ich zamiana na ułamek niewłaściwy

ulamek

Liczba mieszana składa się z części całkowitej (jest nią liczba naturalna) oraz części ułamkowej (jest nią ułamek zwykły właściwy).


Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Licznik tego ułamka otrzymujemy w następujący sposób: 

  1. Mianownik części ułamkowej mnożymy razy część całkowitą liczby mieszanej.

  2. Do otrzymanego iloczynu dodajemy licznik części ułamkowej.

Mianownik szukanego ułamka niewłaściwego jest równy mianownikowi części ułamkowej liczby mieszanej.

Przykłady: 

`3 1/4=(3*4+1)/4=13/4` 

Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom