Matematyka

Matematyka z pomysłem 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Uzupełnij zapis tak, aby otrzymać ... 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

`a) \ 9/35=3/5*square/7` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Mamy więc:
`9=3*square` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 3 aby otrzymać 9? 
`9=3*3` 

Zatem w miejsce kwadracika należy wpisaćc liczbę 3
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`b) \ 5/square=Delta/8*5/6` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`5=Delta*5` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 5 aby otrzymać 5?
`5=1*5` 

W miejsce trójkącika należy wpisać liczbę 1. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`square=8*6` 

Iloczyn liczb 8 i 6 to:
`48=8*6` 

W miejsce kwadracika należy wpisać 48. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`c) \ 27/110=square/11*9/Delta` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`27=square*9` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 9 aby otrzymać 27?
`27=3*9` 

W miejsce kwadracika należy wstawić liczbę 3. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`110=11*Delta` 

Jaką liczbę nalezy pomnożyć razy 11 aby otrzymać 110?
`110=11*10` 

W miejsce trójkącika należy wstawić liczbę 10. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`d) \ 51/95=17/19*square/Delta` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`51=17*square`  

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 17 aby otrzymać 51?
`51=17*3`  

W miejsce kwadracika należy wstawić liczbę 3. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`95=19*Delta`  

Jaką liczbę nalezy pomnożyć razy 19 aby otrzymać 95?
`95=19*5`  

W miejsce trójkącika należy wstawić liczbę 5. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom