Matematyka

Matematyka z pomysłem 6. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Uzupełnij zapis tak, aby otrzymać ... 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

`a) \ 9/35=3/5*square/7` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Mamy więc:
`9=3*square` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 3 aby otrzymać 9? 
`9=3*3` 

Zatem w miejsce kwadracika należy wpisaćc liczbę 3
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`b) \ 5/square=Delta/8*5/6` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`5=Delta*5` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 5 aby otrzymać 5?
`5=1*5` 

W miejsce trójkącika należy wpisać liczbę 1. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`square=8*6` 

Iloczyn liczb 8 i 6 to:
`48=8*6` 

W miejsce kwadracika należy wpisać 48. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`c) \ 27/110=square/11*9/Delta` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`27=square*9` 

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 9 aby otrzymać 27?
`27=3*9` 

W miejsce kwadracika należy wstawić liczbę 3. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`110=11*Delta` 

Jaką liczbę nalezy pomnożyć razy 11 aby otrzymać 110?
`110=11*10` 

W miejsce trójkącika należy wstawić liczbę 10. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`d) \ 51/95=17/19*square/Delta` 

Mnożąc dwa ułamki mnożymy licznik pierwszego razy licznik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego z mianownikiem drugiego ułamka. 

Patrząc na liczniki ułamków mamy:
`51=17*square`  

Jaką liczbę należy pomnożyć razy 17 aby otrzymać 51?
`51=17*3`  

W miejsce kwadracika należy wstawić liczbę 3. 


Patrząc na mianowniki mamy:
`95=19*Delta`  

Jaką liczbę nalezy pomnożyć razy 19 aby otrzymać 95?
`95=19*5`  

W miejsce trójkącika należy wstawić liczbę 5. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom