Matematyka

Matematyka z pomysłem 6 (Podręcznik, WSiP)

Oblicz, ile to jest: 4.62 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

`"a)"\ 20%\ "liczby"\ 1700` 

Obliczmy 10% liczby 1700:

`strike10^1/strike100^10*1700=1/strike10^1*strike1700^170=170` 

Aby obliczyć 20% liczby 1700, wykonujemy działanie:

`2*(10%\ "liczby"\ 1700)=2*170=340` 

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )` 

Możemy także od razu obliczyć:

`20/strike100^1*strike1700^17=340` 

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"b)"\ 30% \ "liczby"\ 800` 

Obliczmy 10% liczby 800:

`strike10^1/strike100^10*800=1/strike10^1*strike800^80=80` 

Aby obliczyć 30% liczby 800, wykonujemy mnożenie:

`3*(10%\ "liczby"\ 800)=3*80=240` 

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )` 

Możemy także od razu obliczyć:

`30/strike100^1*strike800^8=240`  

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"c)"\ 40% \ "liczby"\ 90` 

Obliczmy 10% liczby 90:

`strike10^1/strike100^10*90=1/strike10^1*strike90^9=9` 

Aby obliczyć 40% liczby 90, wykonujemy mnożenie:

`4*(10%\ "liczby"\ 90)=4*9=36`  

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )` 

Możemy także od razu obliczyć:

`40/strike100^10*strike90^9=strike40^4/strike10^1*9=36`   

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"d)"\ 50% \ "liczby"\ 15` 

Obliczmy 10% liczby 15:

`strike10^1/strike100^10*15=15/10=1,5` 

Aby obliczyć 50% liczby 15, wykonujemy mnożenie:

`5*(10%\ "liczby"\ 15)=5*1,5=7,5`   

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"e)"\ 60% \ "liczby"\ 200` 

Obliczmy 10% liczby 200:

`10/strike100^1*strike200^2=20` 

Aby obliczyć 60% liczby 200, wykonujemy mnożenie:

`6*(10%\ "liczby"\ 200)=6*20=120`   

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"f)"\ 70% \ "liczby"\ 110` 

Obliczmy 10% liczby 110:

`strike10^1/strike100^10*110=1/strike10^1*strike110^11=11` 

Aby obliczyć 70% liczby 110, wykonujemy mnożenie:

`7*(10%\ "liczby"\ 110)=7*11=77`    

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"g)"\ 80% \ "liczby"\ 60` 

Obliczmy 10% liczby 60:

`strike10^1/strike100^10*60=6`  

Aby obliczyć 80% liczby 60, wykonujemy mnożenie:

`8*(10%\ "liczby"\ 60)=8*6=48`   

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`"h)"\ 90% \ "liczby"\ 50` 

Obliczmy 10% liczby 50:

`strike10^1/strike100^10*50=5` 

Aby obliczyć 90% liczby 50, wykonujemy mnożenie:

`9*(10%\ "liczby"\ 50)=9*5=45`    

DYSKUSJA
user profile image
Mira

22 listopada 2017
Dzięki!
Informacje
Matematyka z pomysłem 6
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Dodawanie i odejmowanie

Działania arytmetyczne to dwuargumentowe działania, które dwóm danym liczbom przyporządkowują trzecią liczbę, czyli tzw. wynik działania. Zaliczamy do nich dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie.

  1. Dodawanie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b, liczbę c = a + b. Wynik dodawania nazywany jest sumą, a dodawane składnikami sumy.
     

    dodawanie liczb


    Składniki podczas dodawania można zamieniać miejscami, dlatego mówimy, że jest ono przemienne. Niekiedy łatwiej jest dodać dwa składniki, gdy skorzystamy z tej własności.
    Przykład: $$7 + 19 = 19 +7$$.

    Kiedy jednym ze składników sumy jest inna suma np. (4+8), to możemy zmienić położenie nawiasów (a nawet je pominąć), na przykład $$12 + (4 + 8) = (12 + 8) + 4 = 12 + 8 + 4$$
    Mówimy, że dodawanie jest łączne.

    Poniżej przedstawiamy przykład, gdy warto skorzystać z praw łączności i przemienności:
    $$12 + 3 + 11 + (7 + 8) + 9 = 12 + 8 +3 +7 + 11 + 9 = 20 + 10 + 20 = 50$$
     

  2. Odejmowanie
    Odjąć liczbę b od liczby a, tzn. znaleźć taką liczbę c, że a = b+ c.
    Przykład $$23 - 8 = 15$$, bo $$8 + 15 = 23$$.

    Odejmowane obiekty nazywane są odpowiednio odjemną i odjemnikiem, a wynik odejmowania różnicą.

    odejmowanie liczb

    Odejmowanie w przeciwieństwie do dodawania nie jest ani łączne, ani przemienne.
    np. $$15 - 7 ≠ 7 - 15$$ (gdzie symbol ≠ oznacza "nie równa się").
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie