Matematyka

Na podstawie obserwacji rysunku zapsz ... 4.2 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Na podstawie obserwacji rysunku zapsz ...

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Przykładowe rozwiązania:

a) Zapiszmy równości opisujące za pomocą sumy i iloczynu ilość kwadracików w kolejnych figurach. 

I figura: 12=2∙6

II figura: 12+16=28=4∙7

III figura: 12+16+20=48=6∙8

IV figura: 12+16+20+24=72=8∙9

V figura: 12+16+20+24+28=100=10∙10


Wniosek:
Suma kolejnych liczb, z których najmniejsza jest równa 12, a każda kolejna jest o 4 większa od poprzedniej jest równa iloczynowi podwojonej liczby składników sumy i kolejnej liczby naturalnej począwszy od 6.
 


b) Zapiszmy równości opisujące za pomocą sumy i iloczynu ilość kwadracików w kolejnych figurach. 

I figura: 6=1∙6

II figura: 6+15=21=3∙7

III figura: 6+15+19=40=5∙8

IV figura: 6+15+19+23=63=7∙9

V figura: 6+15+19+23+27=90=9∙10

VI figura: 6+15+19+23+27+31=121=11∙11


Wniosek:
Suma kolejnych liczb, z których najmniejsza jest równa 6, a każda kolejna jest o 4 większa od poprzedniej (w pierwszym kroku większa o 9) jest równa iloczynowi kolejnych liczb nieparzystych oraz kolejnych liczb naturalnych począwszy od 6. 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z pomysłem 6
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie