Matematyka

Matematyka z pomysłem 6 (Podręcznik, WSiP)

Odpowiedz na pytania na ... 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

a) Klient sprzedaje 4000 dolarów. Kantor skupuje od klienta dolary za 3,74 zł (cena za jeden dolar). Aby obliczyć, ile złotych otrzyma klient mnożymy ilość dolarów przez cenę skupu:

`4000*3,74=14960\ ["zł"]` 

Odp: Klient, który sprzedał 4000 dolarów otrzymał 14 960 zł.

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )` 

b) Klient kupuje 1200 euro, więc kantor sprzedaje euro. Cena sprzedazy euro to 4,125 zł.

Aby obliczyć, ile złotych zapłaci klient, musimy pomnożyć 1200 przez 4,125:

`1200*4,125=4950\ ["zł"]` 

Odp: Aby kupić 1200 dolarów, klient musi zapłacić 4950 zł.

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )` 

c) Klient sprzedał 300 dolarów oraz 250 euro. Tzn, że kantor skupił od klienta 300 dolarów oraz 250 euro.

Obliczmy, ile złotych otrzymał klient (mnożymy ilość dolarów i euro przez odowiadającą im cenę skupu):

`300*3,74+250*4,11=1122+1027,5=2149,5\ ["zł"]` 

Obliczenia:

Po sprzedaniu dolarów i euro klient ma 2149,50 zł.

Za tę kwotę chce kupić franków szwajcarskich (czyli kantor sprzedaje klientowi franki). Aby obliczyć, ile klient kupi franków szwajcarskich, musimy podzilić 2149,50 przez 4,01:

`2149,50:4,01=214950:401~~536,035~~536` 

Obliczenia:

(wynik zaokrąglamy do 1 franka, czyli do jedności)

Odp: Za złotówki uzyskane ze sprzedaży klient kupił 536 franków szwajcarskich.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z pomysłem 6
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Zobacz także
Udostępnij zadanie