Matematyka

Matematyka z pomysłem 6 (Podręcznik, WSiP)

Samolot leci z prędkością... 4.44 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Samolot leci z prędkością...

13
 Zadanie
14
 Zadanie

15
 Zadanie

Średnia prędkość samolotu wynosi

`V=800\ "km"/"h"` 

Aby wyliczyć ile będzie trwał lot, musimy skorzystać z następującego wzoru:

`t=s/V` 

gdzie długość pokonanej drogi będziemy dzielić przez prędkość samolotu. 

 

`a)\ s=1000\ "km"` 

`t=s/V=(1000\ strike"km")/(800\ strike"km"/"h")=10/8\ "h"=1 2/8\ "h"=1 1/4\ "h"` 

`1/4\ "h"=1/4*60\ "min"=60/4\ "min"=15\ "min"` 

Samolot będzie leciał przez 1 h i 15 minut

 

`b)\ s=1600\ "km"` 

`t=s/V=(1600\ strike"km")/(800\ strike"km"/"h")=2\ "h"`

Samolot będzie leciał przez 2 godziny

 

`c)\ s=5200\ "km"` 

`t=s/V=(52strike(00)\ strike"km")/(8strike(00)\ strike"km"/"h")=52/8\ "h"=6,5\ "h"` 

Samolot będzie leciał przez 6,5 godziny

 

`d)\ s=7300\ "km"` 

`t=s/V=(73strike(00)\ strike"km")/(8strike(00)\ strike"km"/"h")=73/8\ "h"=9 1/8\ "h"` 

Samolot będzie leciał przez 9 1/8 godziny

DYSKUSJA
user profile image
sonia

28 marca 2018
dzięki :):)
Informacje
Autorzy: Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ania

20959

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie