Matematyka

Matematyka z plusem 5. Arytmetyka. Wersja B (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Oblicz w pamięci: 4.8 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

a)

`4*12=48`

Możemy obliczyć to w pamięci w następujący sposób:

`4*10+4*2=40+8=48`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`23*2=46`

Obliczenie w pamięci:

`20*2+3*2=40+6=46`

 

b)

`15*4=60`

Obliczenia w pamięci:

`10*4+5*4=40+20=60`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`6*21=126`

Obliczenia w pamięci:

`6*20+6*1=120+6=126`

 

c)

`3*90=270`

Obliczenia w pamięci:

`3*9*10=27*10=270`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`140*2=280`

Obliczenia w pamięci:

`14*2*10=28*10=280`

 

d)

`135*2=270`

Obliczenia w pamięci:

`100*2+30*2+5*2=200+60+10=270`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`6*151=906`

Obliczenia w pamięci:

`6*100+6*50+6*1=600+300+6=906`

 

e)

`66:3=22`

Obliczenia w pamięci:

`60:3+6:3=20+2=22`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`48:2=24`

Obliczenia w pamięci:

`40:2+8:2=20+4=24`

 

f)

`39:13=3`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`93:31=3`

 

g)

`450:2=225`

Obliczenia w pamięci:

`450:2=(400+50):2=400:2+50:2=200+25=225`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`510:3=170`

Obliczenia w pamięci:

`510:3=(300+2100:3=300:3+210:3=100+70=170`

 

h)

`135:5=27`

Obliczenia, jakie możemy wykonac w pamięci:

`135:5=(100+35):5=20+7=27`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`1300:2=650`

Obliczenia jakie możemy wykonać w pamięci:

`1300:2=(100+300):2=1000:2+300:2=500+150=650`

 

DYSKUSJA
user profile image
Paulina

16 października 2017
dzieki!
user profile image
Agnieszka

26 wrzesinia 2017
dzięki!!!!
Informacje
Matematyka z plusem 5. Arytmetyka. Wersja B
Autorzy: Zofia Bolałek, Adam Mysior, Małgorzata Dobrowolska, Stanisław Wojtan
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyrażenie dwumianowane

Wyrażenia dwumianowe to wyrażenia, w których występują dwie jednostki tego samego typu.

Przykłady: 5 zł 30 gr, 2 m 54 cm, 4 kg 20 dag.

Wyrażenia dwumianowe możemy zapisać w postaci ułamka dziesiętnego.

Przykład: 3 m 57 cm = 3,57 cm , bo 57 cm to 0,57 m.

Jednostki:

  • 1 cm = 10 mm; 1 mm = 0,1 cm
  • 1 dm = 10 cm; 1 cm = 0,1 dm
  • 1 m = 100 cm; 1 cm = 0,01 m
  • 1 m = 10 dm; 1 dm = 0,1 m
  • 1 km = 1000 m; 1 m = 0,001 km
  • 1 zł = 100 gr; 1 gr = 0,01 zł
  • 1 kg = 100 dag; 1 dag = 0,01 kg
  • 1 dag = 10 g; 1 g = 0,1 dag
  • 1 kg = 1000 g; 1 g = 0,001 kg
  • 1 t = 1000 kg; 1 kg = 0,001 t

Przykłady zamiany jednostek:

  • 10 zł 80 gr = 1000 gr + 80 gr = 1080 gr
  • 16 gr = 16•0,01zł = 0,16 zł
  • 1 zł 52 gr = 1,52 zł
  • 329 gr = 329•0,01zł = 3,29 zł
  • 15 kg 60 dag = 1500dag + 60dag = 1560 dag
  • 23 dag = 23•0,01kg = 0,23 kg
  • 5 kg 62 dag = 5,62 kg
  • 8 km 132 m = 8000 m+132 m = 8132 m
  • 23 cm 3 mm = 230 mm + 3 mm = 233 mm
  • 39 cm = 39•0,01m = 0,39 m
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie