Matematyka

Zamień ułamki na ... 4.28 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

`"a)"\ 3 1/5=16/5`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`6 1/2= 13/2`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`2*6+1=12+1=13`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`10 1/4=41/4`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`4*10+1=40+1=41`

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"b)"\ 3 4/7 = 25/7`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`7*3+4=21+4=25`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`5 7/9=52/9`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`9*5+7=45+7=52`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`12 2/3=38/3`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`3*12+2=36+2=38`

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"c)"\ 6 1/3=19/3`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`3*6+1=18+1=19`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`9 6/7=69/7`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`7*9+6=63+6=69`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`20 1/4=81/4`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`4*20+1=80+1=81`

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

`"d)"\ 5 3/8=43/8`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`8*5+3=40+3=43`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`7 3/7=52/7`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`7*7+3=49+3=52`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ )`

`9 4/9=85/9`

- mianownik przepisujemy bez zmian

- licznik ułamka niewłaściwego powstaje przez pomnożenie mianownika przez część całkowitą i dodanie licznika:

`9*9+4=81+4=85`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z plusem 5. Arytmetyka. Wersja B
Autorzy: Zofia Bolałek, Adam Mysior, Małgorzata Dobrowolska, Stanisław Wojtan
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50
  • D = 500

Korzystając z systemu rzymskiego liczbę naturalną przedstawiamy jako ciąg powyższych cyfr uporządkowanych od wartości największej do najmniejszej, a wartość liczby jest równa sumie wartości poszczególnych cyfr.

Przykłady:

  • XV → 10+5=15
  • XXXII → 10+10+10+1+1=32
  • CXXVII → 100+10+10+5+1+1=127
  • MDLVII → 1000+500+50+5+1+1=1557

W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości. W takim jednak przypadku wartość mniejszej cyfry uważamy za ujemną.

Przykłady:

  • IX → -1+10=10-1=9
  • CD → -100+500=500-100=400
  • XLII → -10+50+1+1=50-10+2=42
  • CML → -100+1000+50=1000-100+50=950

Ważne jest, że w systemie rzymskim możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie. Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

Przykład:

  • XXXII → 10+10+10+1+1=32

  Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.). Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I,II,III,IIII,IIIII,... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e. W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy, jednak pod koniec tej epoki coraz częściej używano już cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb. System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie