W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym wszystkie krawędzie są jednakowej długości, a suma ich długości wynosi 80 cm. - Zadanie 5: Matematyka wokół nas 2. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 109
Matematyka
Wybierz książkę
W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym wszystkie krawędzie są jednakowej długości, a suma ich długości wynosi 80 cm. 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym wszystkie krawędzie są jednakowej długości, a suma ich długości wynosi 80 cm.

4
 Zadanie

5
 Zadanie

1
 Zadanie

Ostosłup prawidłowy czworokątny ma 8 krawędzi równej długości (4 krawędzie podstawi i 4 krawędzie boczne). 
Łączna długość krawędzi to 80 cm. 

Obliczamy długość jednej krawędzi. 
`80cm:8=10cm` 

Jedna krawędź ma 10 cm długości. 


Podstawą jest kwadrat o boku długości 10 cm. 
Przekątna kwadratu ma długość:
 


Korzystając z twierdzenia Pitagorasa obliczamy długość wysokości ostrosłupa. 
 
 
 
 


Aby obliczyć objętość ostrosłupa musimy znać pole jego podstawy. 
 


Obliczamy objętość. 
 



Poprawna odpowiedź to D.   

DYSKUSJA
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Barbara Podobińska, Teresa Przetacznik-Dąbrowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie z resztą

Dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym otrzymujemy pewien iloraz oraz resztę. 


Sposób wykonywania dzielenia z resztą:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.

  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (pewna część nam pozostanie). Maksymalna liczba 3, które zmieszczą się w 23 to 7.

  3. `7*3=21` 

  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi `23-21=2` , zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.

  5. Poprawny zapis działania: `23:3=7 \ "r" \ 2` $r.2$


Przykłady:

  • `5:2=2 \ "r" \ 1` 
    Sprawdzenie:  `2*2+1=4+1=5` 

  • `27:9=3 \ "r" \ 0` 
    Sprawdzenie:  `3*9+0=27+0=27` 

  • `53:5=10 \ "r" \ 3` 
    Sprawdzenie: `10*5+3=50+3=53` 

  • `102:20=5 \ "r" \ 2` 
    Sprawdzenie:  `5*20+2=100+2=102` 


Zapamiętaj!!!

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Największy wspólny dzielnik (NWD)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.

  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.


Największy wspólny dzielnik 
dwóch liczb można znaleźć także wykorzystując rozkład na czynniki pierwsze. 

Aby znaleźć NWD dwóch liczb należy: 

  1. Rozłożyć liczby na czynniki pierwsze. 

  2. Zaznaczyć wspólne dzielniki obu liczb. 

  3. Obliczyć iloczyn wspólnych czynników (zaznaczonych czynników).  

Przykład:

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY2887ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA5677WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE791KOMENTARZY
komentarze
... i8029razy podziękowaliście
Autorom