Matematyka

Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Zapisz, na ile... 4.8 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

a) 2 części

b) 4 częci

c) 8 części

DYSKUSJA
opinia do odpowiedzi Zapisz, na ile... - Zadanie 1: Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A - strona 3
Gość

6 marca 2018
Jaki ułamek jest wiekszy od 7/15
komentarz do zadania Zapisz, na ile... - Zadanie 1: Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A - strona 3
Odrabiamy.pl

958

6 marca 2018

@Gość Cześć, Twoje pytanie wiąże się z treścią innego zadania. Napisz komentarz pod zadaniem, z którym masz problem, a na pewno nasi nauczyciele Ci je wyjaśnią.

komentarz do odpowiedzi Zapisz, na ile... - Zadanie 1: Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A - strona 3
Gość

15 marca 2018
super!!!
komentarz do zadania Zapisz, na ile... - Zadanie 1: Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A - strona 3
werjab2006

27 marca 2017
ja mam inne zadanie
opinia do odpowiedzi Zapisz, na ile... - Zadanie 1: Matematyka z plusem 4. Ułamki. Wersja A - strona 3
Piotrek

2687

29 marca 2017
@werjab2006 Cześć, zadanie jest poprawnie ponumerowane. Pozdrawiamy!
klasa:
Informacje
Autorzy: Małgorzata Dobrowolska, Stanisław Wojtan, Piotr Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
ISBN: 9788374205269
Autor rozwiązania
user profile

Korepetytor

Wiedza
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom