Matematyka

Przekształć wyrażenie i wpisz wynik w najprostszej postaci. 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Przekształć wyrażenie i wpisz wynik w najprostszej postaci.

4
 Zadanie
5
 Zadanie

6
 Zadanie

7
 Zadanie

Należy pamiętać, że minus przed nawiasem oznacza, że trzeba zmienić znaki składkników w nawiasie na przeciwne. 

`a) \ 2(a-2b)-7(3a-b)=2*a+2*(-2b)-7*3a-7*(-b)=` 
`\ \ \ =ul(2a)-4b-ul(21a)+7b=-19a+3b` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`b) \ 5(x-y)+2(4x+2y)-3(2x+y)=5*x+5*(-y)+2*4x+2*2y-3*2x-3*y=` 
`\ \ \ =ul(5x)-5y+ul(8x)+4y-ul(6x)-3y=7x-4y` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`c) \ 5(x+2y-3z)-2(4x-3y+z)=5*x+5*2y+5*(-3z)-2*4x-2*(-3y)-2*z=` 
`\ \ \ =ul(5x)+ul(ul(10y))-15z-ul(8x)+ul(ul(6y))-2z=-3x+16y-17z` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`d) \ -(k-m-n)+2(k+2m+3n)-kmn=-k+m+n+2*k+2*2m+2*3n-kmn=` 
`\ \ \ \ =-ul(k)+ul(ul(m))+n+ul(2k)+ul(ul(4m))+6n-ul(ul(ul(kmn)))=k+5m+7n-kmn` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`e) \ 2p(3p-2r)+3r(p-2r)=2p*3p+2p*(-2r)+3r*p+3r*(-2r)=` 
`\ \ \ =6p^2-ul(ul(4pr))+ul(ul(3pr))-ul(6r^2)=6p^2-pr-6r^2`               

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie