Matematyka

Na kolejnych planszach ... 4.43 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Na kolejnych planszach ...

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

a) 

Jedną z przyprostokątnych ekierki (przyprostokątne są to boki, które znajdują się przy kącie prostym) przykładamy do podstawy trójkąta, tak aby druga przyprostokatna skierowana była w stronę trzeciego wierzchołka trójkata. Przesuwamy ekierkę po podstawie, aż druga przyprostokątna przetnie wierzchołek trójkąta. W tym miejscu zaznaczamy wysokość. Zaznaczamy, że wysokość trójkata opuszczona jest na podstawę pod kątem prostym.

 

b)

Na pierwszym rysunku przyprostokątna ekierki została przyłożona do boku AB, tak aby druga przyprostokątna skierowana była w stronę wierzchołka C.

Wysokość jest odcinkiem, który łączy wierzchołek C z bokiem AB.

Na drugim rysunku przyprostokątna ekierki została przyłożona do boku BC, tak aby druga przyprostokątna skierowana była w stronę wierzchołka A.

Wysokość jest odcinkiem, który łączy wierzchołek A z bokiem BC.

Na trzecim rysunku przyprostokątna ekierki została przyłożona do boku AC, tak aby druga przyprostokątna skierowana była w stronę wierzchołka B.

Wysokość jest odcinkiem, który łączy wierzchołek B z bokiem AC.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

17655

Nauczyciel

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu działań najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej kolejności wykonywania działań.


Kolejność wykonywania działań:

  1. Działania w nawiasach

  2. Potęgowanie

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje zarówno dzielenie jak i mnożenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane, czyli od lewej do prawej strony).
    Przykład`16:2*5=8*5=40` 

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje zarówno odejmowanie jak i dodawanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane, czyli od lewej strony do prawej).
    Przykład`24-6+2=18+2=20` 


Przykład:

`(45-9*3)-4=(45-27)-4=18-4=14` 

Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom