Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Ile jest różnych ułamków ... 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Ułamki właściwe są to ułamki, w których licznik jest mniejszy od mianownika. 

Wypiszmy ułamki właściwe o mianowniku 7.

`1/7,\ 2/7,\ 3/7,\ 4/7,\ 5/7,\ 6/7`

Jest 6 takich ułamków. 

 

Ułamek niewłasciwy jest to ułamek, w którym licznik jest równy bądź większy od mianownika. Wypiszmy ułamki niewłaściwe o liczniku 7.

`7/7,\ 7/6,\ 7/5,\ 7/4,\ 7/3,\ 7/2, 7/1`

Jest 7 takich ułamków. 

 

Sprawdźmy jak jest dla 10.

Wypiszmy ułamki właściwe o mianowniku 10.

`1/10,\ 2/10,\ 3/10,\ 4/10,\ 5/10,\ 6/10,\ 7/10,\ 8/10,\ 9/10`

Jest 9 takich ułamków. 

Wypiszmy ułamki niewłaściwe o liczniku równym 10. 

`10/10,\ 10/9,\ 10/8,\ 10/7,\ 10/6,\ 10/5,\ 10/4,\ 10/3,\ 10/2,\ 10/1`

Jest 10 takich ułamków. 

 

Podobnie będzie dla innych liczb. Dla dowolnej liczby naturalnej "n", różnej od zera, ułamków właściwych, w których "n" jest mianownikiem jest "n-1", a ułamków niewłaściwych, w których "n" jest licznikiem jest "n".

Np. Ułamków właściwych, w których 15 jest w mianowniku jest 14. A ułamków niewłaściwych, w których 15 jest w liczniku jest 15. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Justyna

11518

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Kąty

Kąt to część płaszczyzny ograniczona dwiema półprostymi o wspólnym początku, wraz z tymi półprostymi.

Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich początek – wierzchołkiem kąta.

kat-glowne
 


Rodzaje kątów:

  1. Kąt prosty – kąt, którego ramiona są do siebie prostopadłe – jego miara stopniowa to 90°.

    kąt prosty
  2. Kąt półpełny – kąt, którego ramiona tworzą prostą – jego miara stopniowa to 180°.
     

    kąt pólpelny
     
  3. Kąt ostry – kąt mniejszy od kąta prostego – jego miara stopniowa jest mniejsza od 90°.
     

    kąt ostry
     
  4. Kąt rozwarty - kąt większy od kąta prostego i mniejszy od kąta półpełnego – jego miara stopniowa jest większa od 90o i mniejsza od 180°.

    kąt rozwarty
  5. Kąt pełny – kąt, którego ramiona pokrywają się, inaczej mówiąc jedno ramię tego kąta po wykonaniu całego obrotu dookoła punktu O pokryje się z drugim ramieniem – jego miara stopniowa to 360°.
     

    kat-pelny
     
  6. Kąt zerowy – kąt o pokrywających się ramionach i pustym wnętrzu – jego miara stopniowa to 0°.

    kat-zerowy
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie