Matematyka

Pięć rund. 4.31 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

1.

  • Jakie największe liczby mogą utworzyć gracze ze swoich cyfr?

Jurek 753

Ania 864

Ela 701 

Tomek 952

 

  • Tomek zdobędzie 1 punkt w pierwszej rundzie

 

  • Ela zdobędzie 1 punkt za najmniejszą liczbę

 

  • Ela powinna ułożyć liczbę 107

2.

  • W trzeciej rundzie zwycieży Ania liczbą 486

3.

  • W rundzie 4 Ania nie ułoży liczby nieparzystej, ponieważ wszystkie cyfry sa parzyste

4. 

W pierwszej rundzie wygrywa Tomek ( 952) 

W drugiej rundzie wygrywa Ela ( 107) 

W trzeciej rundzie wygrywa Ania ( 486)

W czwartej rundzie wygrywa Tomek ( 925 ) 

W piątej rundzie wygrywa Ania ( 468 ) 

 

Jurek 0 punktów

Ania 2 punkty

Ela 1 punkt 

Tomek 2 punkty 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Jerzy Chodnicki, Mirosław Dąbrowski, Agnieszka Pfeiffer
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie