Matematyka

Ewa i Adam narysowali wykresy ... 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Ewa i Adam narysowali wykresy ...

II
 Zadanie

Problem
 Zadanie

Zależność pomiedzy drogą a czasem: 

 

V - predkość, s - droga, t - czas. 

 

Ewa:

Analiza wykresu: Przez pierwsze 5 minut jej prędkość wynosi 0 km/h, czyli Ewa się nie porusza. Następnie przez 10 minut, jej prędkość wynosi 60 km/h, czyli może podróżować np. samochodem lub autobusem itp. Przez kolejne 10 minu idzie na piechotę, gdyż jej prędkość wynosi 6 km/h.

Możemy obliczyć jaką droge pokonuje w konkretnych przedziałach czasowych. Przez pierwsze 5 minut pokonuje 0 km. Przez następne 10 minut pokonuje 10 km, a przez kolejne 10 mint pokonuje 1 km. 

Historyjka: Po wyjściu ze szkoły Ewa czeka 5 minut na przystanku. Następnie przez 10 minut podróżuje autobusem. Po wyjściu z autobusu przez kolejne 10 minut podróżuje na piechotę. Ponieważ jej prędkość jest stała, więc dziewczynka idzie po płaskim terenie. Po 25 minutach od wyjścia ze szkoły Ewa dociera do domu.

 

Adam:

Analiza wykresu: Przez pierwsze 5 minut, Adam pokonuje drogę równą 0 km, czyli  jego predkość wynosi 0 km/h. Następnie w przeciągu kolejnych 10 minut, pokonuje droge równą 10 km, czyli podróżuje z prędkością 60 km/h (może podróżować np. samochodem lub autobusem itp.) Przez kolejne 10 minu, pokonuje 1 km, czyli Adam idzie na piechotę, gdyż jej prędkość wynosi 6 km/h.

Historyjka: Adam i Ewa są rodzeństwem, więc podróżuja taka samo. Mogą również być sąsiadami :)

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

17289

Nauczyciel

Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” w liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: `9/4=2\1/4` 

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą). 

Pole powierzchni prostopadłościanu

Pole powierzchni prostopadłościanu to suma pól wszystkich jego ścian.

$$P_p$$ -> pole powierzchni

Pole powierzchni prostopadłościanu
 

Każdy prostopadłościan ma 3 pary takich samych ścian.

Pole powierzchni oblicza się z poniższego wzoru, gdzie $$P_1$$, $$P_2$$ i $$P_3$$ to pola ścian prostopadłościanu.

$$P_p=2•P_1+2•P_2+2•P_3$$

Wzór na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać w następującej postaci:
$$P_p = 2•a•b + 2•b•c + 2•a•c$$ (a,b,c - wymiary prostopadłościanu)
 

  Zapamiętaj

Sześcian ma sześć jednakowych ścian, więc pole jego powierzchni oblicza się ze wzoru: $$P_p=6•P$$, gdzie P oznacza pole jednej ściany tego sześcianu. Natomiast wzór na pole powierzchni sześcianu możemy zapisać w następującej postaci: $$P_p = 6•a•a = 6•a^2$$ (a - bok sześcianu).

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom