Matematyka

Matematyka z pomysłem 5 (Podręcznik, WSiP)

Na rysunku przedstawiono fragment osi liczbowej 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Na rysunku przedstawiono fragment osi liczbowej

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
4
 Zadanie
5
 Zadanie
6
 Zadanie

`a)`

Liczba 100 nie dzieli się przez 3, ponieważ suma cyfr jest równa 1+0+0=1 i nie dzieli się przez 3. 

Liczba 101 nie dzieli się przez 3, ponieważ suma cyfr jest równa 1+0+1=2 i nie dzieli się przez 3. 

Liczba 102 dzieli się przez 3, ponieważ suma cyfr jest równa 1+0+2=3 i dzieli sięprzez 3. 

Zatem liczby podzielne przez 3 zaznaczono na zielono. 

 

 

`b)`

Zauważmy, że każda liczba podzielna przez 3 jest o 3 większa od poprzedniej liczby podzielnej przez 3. 

Kolejne liczby podzielne przez 3 to:

114+3=117

117+3=120

120+3=123

123+3=126

126+3=129

 

 

`c)`

Liczba 33 dzieli się przez 3 (suma cyfr jest równa 3+3=6, więc dzieli się przez 3), więc byłaby zaznaczona na zielono. 

Liczba 69 dzieli się przez 3 (suma cyfr jest równa 6+9=15, więc dzieli się przez 3), więc byłaby zaznaczona na zielono. 

 

Teraz zauważmy, że liczby o 1 większe od liczby podzielnej przez 3 są zaznaczone na pomarańczowo, a liczby o 1 mniejsze od liczby podzielnej przez 3 są zaznaczone na fioletowo. 

Liczba 130 nie dzieli się przez 3 (suma cyfr jest równa 1+3+0=4). Ta liczba jest o 1 większa od liczby 129, która dzieli się przez 3 (1+2+9=12), więc byłaby zaznaczonoa na pomarańczowo. 

Liczba 451 nie dzieli się przez 3 (suma cyfr jest równa 4+5+1=10). Ta liczba jest o 1 większa od liczby 450, która dzieli się przez 3 (4+5+0=9), więc byłaby zaznaczonoa na pomarańczowo. 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z pomysłem 5
Autorzy: Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Anna Dubiecka, Ewa Malicka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Zobacz także
Udostępnij zadanie