Matematyka

Matematyka z pomysłem 5 (Podręcznik, WSiP)

Na podstawie kartki z kalendarza i wypowiedzi dzieci 4.4 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Na podstawie kartki z kalendarza i wypowiedzi dzieci

O.
 Zadanie

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

a) Kasia ma urodziny 10 lipca. Obliczmy, ile dni upłynie od 5 czerwca do 10 lipca

`5 \ "czerwiec" \ \ -30 \ "czerwiec" \ \ \ \ \ \ \ \ 30-5=25 \ "dni"`

`30 \ "czerwiec" \ - \ 10 \ "lipiec" \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ 10 \ "dni"` 

`25+10=35 \ "dni"`

Ile to tygodni:

`35:7=5 \ "tygodni"` 

Kasia skończy 10 lat za 5 tygodni.

b) Bartek kończy 11 lat 26 lipca. Obliczmy, ile dni upłynie od 5 czerwca do 26 lipca.

 `5 \ "czerwiec" \ \ -30 \ "czerwiec" \ \ \ \ \ \ \ \ 30-5=25 \ "dni"`

`30 \ "czerwiec" \ - \ 26 \ "lipiec" \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ 26 \ "dni"` 

`25+26=51 \ "dni"` 

Bartek skończy 11 lat za 51 dni.

c)  Janek urodził się w 2004 roku. Obliczmy ile lat minęło do 2015 roku.

`2015-2004=11`

Janek urodził się 11 lat temu.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z pomysłem 5
Autorzy: Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Anna Dubiecka, Ewa Malicka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

10419

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Udostępnij zadanie