Matematyka

Matematyka z pomysłem 5 (Podręcznik, WSiP)

Na podstawie przepisów i podanych informacji wykonaj polecenia 4.5 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Na podstawie przepisów i podanych informacji wykonaj polecenia

16
 Zadanie

17
 Zadanie

`a)` 

Obliczamy, ile ważą kolejne składniki na porcję pałeczek migdałowych: 

`"masło:"\ \ \ 3/4*250\ g=750/4\ g=325/2\ g=187 1/2\ g` 

`"cukier:"\ \ \ 2/3*200\ g=400/3\ g=133 1/3\ g` 

`"miód:"\ \ \ 3*12\ g=36\ g` 

`"proszek do pieczenia:"\ \ \ 4\ g` 

`"mąka:"\ \ \ 1 2/3*130\ g=5/3*130\ g=650/3\ g=216 2/3\ g` 

`"mleko:"\ \ \ 1/16*5*230\ g=5/16*230\ g=1150/16\ g=575/8\ g=71 7/8\ g`   (wiemy, że łyżeczka stanowi `1/16` szklanki)

`"migdały:"\ \ \ 40\ g` 

 

Obliczamy, ile ważą wszystkie składniki razem:

`187 1/2+ul(133 1/3)+ul(ul(36+4))+ul(216 2/3)+71 7/8=` 

`=187 1/2+349 3/3+40+71 7/8=` 

`=ul(187 4/8)+350+40+ul(71 7/8)=` 

`=258 11/8+390=` 

`=259 3/8+390=` 

`=649 3/8\ g` 

 

 

 

 

Obliczamy, ile ważą kolejne składniki na porcję chrupanki:

`"masło:"\ \ \ 1 2/3*250\ g=5/3*250\ g=1250/3\ g=416 2/3\ g` 

`"cukier:"\ \ \ 2 1/4*200\ g=9/4*200\ g=1800/4\ g=900/2\ g=450\ g` 

`"jajka:"\ \ \ 2*120\ g=240\ g`  

`"mąka:"\ \ \ 2*130\ g=260\ g` 

`"kakao:"\ \ \ 1 1/2*10\ g=3/2*10\ g=30/2\ g=15\ g` 

`"proszek do pieczenia:"\ \ \ 2 1/2*4\ g=5/2*4\ g=20/2\ g=10\ g` 

`"sól:"\ \ \ 1/4*6\ g=6/4\ g=3/2\ g=1 1/2\ g`  

 

Obliczamy, ile ważą wszystkie składniki razem:

`416 2/3+450+240+260+15+10+1 1/2=` 

`=866 2/3+500+26 1/2=`  

`=1366 2/3+26 1/2=` 

`=1366 4/6+26 3/6=` 

`=1392 7/6=1393 1/6\ g` 

 

 

 

 

`b)` 

Na jedną porcję pałeczek potrzeba `2/3` szklanki cukru, więc na 5 porcji potrzeba 5 razy więcej: 

`5*2/3=10/3=3 1/3` 

 

 

Na porcję pałczek trzeba `1 2/3` szkalnki mąki, więc na 5 porcji potrzeba 5 razy więcej: 

`5*1 2/3=5*5/3=25/3=8 1/3` 

 

 

ODP: Na 5 porcji pałeczek potrzeba `3 1/3` szkalnki cukru i `8 1/3` szklanki mąki.      

    

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z pomysłem 5
Autorzy: Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Anna Dubiecka, Ewa Malicka
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Zobacz także
Udostępnij zadanie