Matematyka

Matematyka z plusem 1 (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Uzupełnij 4.53 gwiazdek na podstawie 36 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

`a)`

`2 1/3+square=3\ \ \ =>\ \ \ square=3-2 1/3=2 3/3-21/3=2/3`

`1-square=2/7\ \ \ =>\ \ \ square=1-2/7=7/7-2/7=5/7`

`3-square=1 3/5\ \ \ =>\ \ \ square=3-1 3/5=2 5/5-1 3/5=1 2/5`

`1 2/9+square=4\ \ \ =>\ \ \ square=4-1 2/9=3 9/9-1 2/9=2 7/9`

`3 1/7-square=2 5/7 \ \ \ =>\ \ \ square=3 1/7-2 5/7=2 8/7-2 5/7=3/7`

 

 

`b)`

`0,12+square=1\ \ \ =>\ \ \ square=1-0,12=0,88`

`1-square=0,4\ \ \ =>\ \ \ square=1-0,4=0,6`

`2-square=0,7\ \ \ =>\ \ \ square=2-0,7=1,3`

`1,35+square=3\ \ \ =>\ \ \ square=3-1,35=1,65`

`3,29-square=2\ \ \ =>\ \ \ square=3,29-2=1,29`

 

 

`c)`

`1 1/5+square=3\ \ \ =>\ \ \ square=3-1 1/5=2 5/5-1 1/5=1 4/5`

`0,6-square=1/2\ \ \ =>\ \ \ square=0,6-1/2=0,6-0,5=0,1`

`1,5-square=1/4\ \ \ =>\ \ \ square=1,5-1/4=1,5-0,25=1,25`

`2 1/3+square=5\ \ \ =>\ \ \ square=5-2 1/3=4 3/3-2 1/3=2 2/3`

`5,7+square=5 3/4\ \ \ =>\ \ \ square=5 3/4-5,7=5,75-5,7=0,05`

  

 

DYSKUSJA
user profile image
janek

4 grudnia 2017
dzięki!
Informacje
Matematyka z plusem 1
Autorzy: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, M. Krzyżanowska
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Udostępnij zadanie