Matematyka

Policzmy to razem 1 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Narysuj trójkąt, którego pole jest równe 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Narysuj trójkąt, którego pole jest równe

55
 Zadanie

56
 Zadanie

a) Najpierw obliczamy pole prostokąta. 
`a=4cm` 
`b=1,5cm` 
`P_p=4cm*1,5cm=6cm^2`  


Pole trójkąta ma wynosić ²/₃ pole prostokąta. Obliczamy, ile ma być równe pole trójkąta. 
`P_t=2/3P_p=2/strike3^1*strike6^2cm^2=4cm^2` 

Pole trójkąta ma wynosić 4 cm². 


Dobieramy tak długość podstawy i wysokości trójkąta, aby otrzymać wskazane pole. 
Podstawa trójkąta może mieć np. długość 4 cm, a wysokość 2 cm. 
Inne możliwe długości to np. podstawa - 8cm a wysokość - 1cm. 
`c=4cm`  
`h=2cm` 
`P_t=(4cm*strike2^1cm)/strike2^1=4cm^2` 


Rysunek: 


`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


b) Najpierw obliczamy pole kwadratu. 
`a=3cm` 
`P_k=(3cm)^2=9cm^2`  


Pole trójkąta ma wynosić ²/₃ pole kwadratu. Obliczamy, ile ma być równe pole trójkąta. 
`P_t=2/3P_k=2/strike3^1*strike9^3cm^2=6cm^2`  

Pole trójkąta ma wynosić 6 cm². 


Dobieramy tak długość podstawy i wysokości trójkąta, aby otrzymać wskazane pole. 
Podstawa trójkąta może mieć np. długość 6 cm, a wysokość 2 cm. 
Inne możliwe długości to np. podstawa - 3cm a wysokość - 4cm. 
`b=6cm`  
`h=2cm`  
`P_t=(6cm*strike2^1cm)/strike2^1=6cm^2`   


Rysunek:

`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


c) Najpierw obliczamy pole prostokąta. 
`a=3cm` 
`b=1,8cm` 
`P_p=3cm*1,8cm=5,4cm^2`   


Pole trójkąta ma wynosić ²/₃ pole prostokąta. Obliczamy, ile ma być równe pole trójkąta. 
`P_t=2/3P_p=2/3*5,4cm^2=(10,8cm^2)/3=3,6cm^2`  

Pole trójkąta ma wynosić 3,6 cm². 


Dobieramy tak długość podstawy i wysokości trójkąta, aby otrzymać wskazane pole. 
Podstawa trójkąta może mieć np. długość 3,6 cm, a wysokość 2 cm. 
Inne możliwe długości to np. podstawa - 1,8cm a wysokość - 4cm. 
`c=3,6cm`  
`h=2cm`  
`P_t=(3,6cm*strike2^1cm)/strike2^1=3,6cm^2`   


Rysunek: 

DYSKUSJA
Informacje
Policzmy to razem 1
Autorzy: Janowicz Jerzy
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie