Matematyka

Matematyka z kluczem 4. Podręcznik cz. 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Zamień na ułamek zwykły nieskracalny lub liczbę mieszaną 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

Zamień na ułamek zwykły nieskracalny lub liczbę mieszaną

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`POZIOM\ A` 

`a)\ 0,5=5/10=1/2` 

`b)\ 2,4=2 4/10=2 2/5` 

`c)\ 3,1=3 1/10` 

`d)\ 3,6=3 6/10=3 3/5` 

`e)\ 1,5=1 5/10=1 1/2` 

`f)\ 1,2=1 2/10=1 1/5` 

 

 

`POZIOM\ B` 

`a)\ 2,25=2 25/100=2 5/20=2 1/4` 

`b)\ 1,40=1 40/100=1 4/10=1 2/5` 

`c)\ 7,50=7 50/100=7 1/2` 

`d)\ 6,250=6 250/1000=6 25/100=6 5/20=6 1/4` 

`e)\ 1,75=1 75/100=1 15/20=1 3/4` 

`f)\ 6,750=6 750/1000=6 75/100=6 3/4` 

 

 

`POZIOM\ C` 

`a)\ 0,05=5/100=1/20` 

`b)\ 6,04=6 4/100=6 2/50=6 1/25` 

`c)\ 0,36=36/100=18/50=9/25` 

`d)\ 1,24=1 24/100=1 12/50=1 6/25` 

`e)\ 0,42=42/100=21/50` 

`f)\ 0,32=32/100=16/50=8/25` 

 

`POZIOM \ D` 

`a)\ 0,68=68/100=34/50=17/25` 

`b)\ 0,54=54/100=27/50` 

`c)\ 0,125=125/1000=25/200=5/40=1/8` 

`d)\ 0,004=4/1000=2/500=1/250` 

`e)\ 0,96=96/100=48/50=24/25` 

`f)\ 0,625=625/1000=125/200=25/40=5/8` 

`g)\ 0,012=12/1000=6/500=3/250` 

`h)\ 0,84=84/100=42/50=21/25` 

`i)\ 0,288=288/1000=144/500=72/250` `=36/125`       

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z kluczem 4. Podręcznik cz. 2
Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

14046

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Zobacz także
Udostępnij zadanie