Matematyka

Matematyka z kluczem 4. Podręcznik cz. 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Zamień na ułamek zwykły nieskracalny lub liczbę mieszaną 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

Zamień na ułamek zwykły nieskracalny lub liczbę mieszaną

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

`POZIOM\ A` 

`a)\ 0,5=5/10=1/2` 

`b)\ 2,4=2 4/10=2 2/5` 

`c)\ 3,1=3 1/10` 

`d)\ 3,6=3 6/10=3 3/5` 

`e)\ 1,5=1 5/10=1 1/2` 

`f)\ 1,2=1 2/10=1 1/5` 

 

 

`POZIOM\ B` 

`a)\ 2,25=2 25/100=2 5/20=2 1/4` 

`b)\ 1,40=1 40/100=1 4/10=1 2/5` 

`c)\ 7,50=7 50/100=7 1/2` 

`d)\ 6,250=6 250/1000=6 25/100=6 5/20=6 1/4` 

`e)\ 1,75=1 75/100=1 15/20=1 3/4` 

`f)\ 6,750=6 750/1000=6 75/100=6 3/4` 

 

 

`POZIOM\ C` 

`a)\ 0,05=5/100=1/20` 

`b)\ 6,04=6 4/100=6 2/50=6 1/25` 

`c)\ 0,36=36/100=18/50=9/25` 

`d)\ 1,24=1 24/100=1 12/50=1 6/25` 

`e)\ 0,42=42/100=21/50` 

`f)\ 0,32=32/100=16/50=8/25` 

 

`POZIOM \ D` 

`a)\ 0,68=68/100=34/50=17/25` 

`b)\ 0,54=54/100=27/50` 

`c)\ 0,125=125/1000=25/200=5/40=1/8` 

`d)\ 0,004=4/1000=2/500=1/250` 

`e)\ 0,96=96/100=48/50=24/25` 

`f)\ 0,625=625/1000=125/200=25/40=5/8` 

`g)\ 0,012=12/1000=6/500=3/250` 

`h)\ 0,84=84/100=42/50=21/25` 

`i)\ 0,288=288/1000=144/500=72/250` `=36/125`       

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z kluczem 4. Podręcznik cz. 2
Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

14327

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Dzielenie z resztą

Na początek zapoznajmy się z twierdzeniem o dzieleniu z resztą, które brzmi następująco:
"Dla pary liczb całkowitych a i b (gdzie b ≠ 0) istnieją liczby całkowite q i r, dla których spełnione jest równanie a = qb + r, gdzie 0 ≤ r < │b│. Liczby q i r nazywa się odpowiednio ilorazem i resztą z dzielenia a przez b."

Innymi słowy, dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym iloraz nie jest liczbą całkowitą.

Przykład obliczania reszty z dzielenia:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.
  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (nie dzieli się równo). Maksymalna liczba trójek, które zmieszczą się w 23 to 7.
  3. $$7 • 3 = 21$$
  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi 2, zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.
  5. Poprawny zapis działania: $$21÷3=7$$ $$r.2$$

Przykłady:

  • $$5÷2=2$$ r. 1
  • $$27÷9=3$$ r. 0
  • $$(-8)÷(-3)=3 r. 1$$
  • $$(-15)÷4=-3$$ .r -3 lub $$(-15)÷4=-4$$ r. 1

  Zapamiętaj

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Zobacz także
Udostępnij zadanie