Matematyka

Matematyka z kluczem 5. Podręcznik cz. 2 (Podręcznik, Nowa Era)

Czereśnie składają się w 4/5 z wody. Krzyś zjadł 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Czereśnie składają się w 4/5 z wody. Krzyś zjadł

6
 Zadanie
7
 Zadanie

8
 Zadanie

9
 Zadanie
10
 Zadanie

a)

Cena owoców zjedzonych przez krzysia:

`4,8 * 0,5= 4,8 :2= 2,4\ "zł"`

Cena wody w owocach zjedzonych przez Krzysia:

`2,4 zl * 4/5= 24/10 * 4/5= 12/5 * 4/5= 48/25= 1 23/25= 1 52/100= 1,92zl `

b)

Obliczamy ile wody zawiera 0,5 kg owoców.

`0,5 kg ~~ 0,5 l`

`4/5* 0,5l= 4/5 * 1/2 l= 2/5 * 1/1l=2/5l= 0,4l`

Obliczamy, jaką część butelki 1,5-litrowej stanowi 0,4 litra.

`0,4:1,5= 2/5: 1 1/2= 2/5 : 3/2= 2/5 * 2/3= 4/15`

Taką samą też część ceny całej butelki kosztuje woda, którą wypiła Ola:

`4/15 * 1,80zl= 4/15 * 1 4/5= 4/15 * 9/5zl= 36/75 zl=12/25zl=48/100zl=0,48 zl`

 

Cena za wodę w owocach miała większą wartość o:

1,92zł-0,48 zł= 1,44zł

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z kluczem 5. Podręcznik cz. 2
Autorzy: Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska, Marcin Braun
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6836

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie