Matematyka

Jaką długość ma bok kwadratu o podanym polu? 4.56 gwiazdek na podstawie 16 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Pole kwadratu obliczamy ze wzoru: 
`P=a^2` 
gdzie a to długość boku kwadratu. 


a) Pole kwadratu wynosi 64 cm2
`P=64 \ "cm"^2` 

Szukamy takiej liczby, której druga potęga wynosi 64. 
Taka liczba to 8. 
`64=8^2` 

`P=(8 \ "cm")^2=8 \ "cm"*8 \ "cm"=64 \ "cm"^2`  

Oznacza to, że bok kwadratu ma długość 8 cm

b) Pole kwadratu wynosi 25 m2
`P=25 \ "m"^2`  

Szukamy takiej liczby, której druga potęga wynosi 25. 
Taka liczba to 5. 
`25=5^2`  

`P=(5 \ "m")^2=5 \ "m"*5 \ "m"=25 \ "m"^2`   

Oznacza to, że bok kwadratu ma długość 5 m

c) Pole kwadratu wynosi 49 km2
`P=49 \ "km"^2`  

Szukamy takiej liczby, której druga potęga wynosi 49. 
Taka liczba to 7. 
`49=7^2`  

`P=(7 \ "km")^2=7 \ "km"*7 \ "km"=49 \ "km"^2`   

Oznacza to, że bok kwadratu ma długość 7 km

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z kluczem 5. Podręcznik cz. 2
Autorzy: Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska, Marcin Braun
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

1733

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie