Matematyka

Wykonaj polecenia. -> Jeśli poprawnie rozwiążesz trzy kolejne przykłady 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Wykonaj polecenia. -> Jeśli poprawnie rozwiążesz trzy kolejne przykłady

1
 Zadanie

poziom A

a)

`3/4+ 1/2= 3/4+2/4= 5/4= 1 1/4`

b) 

`3/10+ 2/5= 3/10+ 4/10=7/10`

c)

`4/7- 1/14= 8/14-1/14= 7/14= 1/2`

d)

`7/12+3/4= 7/12+9/12=16/12=8/6=4/3= 1 1/3`

e)

`2/5+ 7/15= 6/15+ 7/15= 13/15`

f)

`3/8 + 3/4= 3/8+ 6/8= 9/8= 1 1/8`

g) 

`2/3- 5/9= 6/9- 5/9= 1/9`

h)

`2/5- 7/20= 8/20- 7/20= 1/20`

i) 

`8/5 - 3/20= 32/20- 3/20= 29/20= 1 9/20`

 

poziom B

a)

`1/3+1/5= 5/15+ 3/15= 8/15`

b)

`2/5- 1/4= 8/20-5/20= 3/20`

c) 

`3/7+ 2/9= (3*9)/63+(2*7)/63= 27/63+14/63= 41/63`

d)

`4/7- 1/6 =(4*6)/(7*6)- (1*7)/(6*7)= 24/42-7/42= 17/42`

e) 

`3/7 + 1/4= (3*4)/(7*4)+ (1*7)/(4*7)= 12/28+7/28= 19/28`

f) 

`1/2 - 3/9= 1/2- 1/3= (1*3)/(2*3)- (1*2)/(3*2)= 3/6- 2/6= 1/6`

g)

`1/8+ 1/5= (1*5)/(5*8)+ (1*8)/(5*8)= 5/40+8/40=13/40`

h)

`3/4-2/3= (3*3)/(3*4)- (2*4)/(3*4)= 9/12-8/12= 1/12`

i)

`7/8- 1/3= (7*3)/(8*3)-(1*8)/(38)= 21/24-8/24= 13/24`  

poziom C

a)

`2/3+ 3/4= (2*4)/(3*4)+(3*3)/(3*4)= 8/12+9/12= 17/12= 1 5/12`

b)

`3/5+ 4/7= (3*7)/(5*7)+ (4*5)/(5*7)=21/35+20/35=41/35= 1 6/35`

c)

`6/8- 1/5= 3/4- 1/5= (3*5)/(4*5)- (1*4)/(4*5)= 15/20- 4/20= 11/20`

d)

`2/3- 2/4= (2*4)/(3*4)- (2*3)/(4*3)=8/12-6/12=2/12=1/6`

e)

`5/9+1/2= (5*2)/(9*2)+(1*9)/(2*9)=10/18+9/18=19/18= 1 1/18`

f) 

`5/7+2/3= (5*3)/21+(2*7)/(3*7)= 15/21+14/21=29/21= 1 8/21`

g)

`4/5+4/6= (4*6)/(5*6)+ (4*5)/(5*6)= 24/30+ 20/30= 44/30= 22/15= 1 7/15`

h)

`4/7- 1/2= 8/14 - 7/14= 1/14`

i)

`2/3- 2/5= 10/15- 6/15= 4/15`

 

poziom D

a)

`2/10 + 4/15= 6/30+ 8/30= 14/30= 7/15`

b)

`3/8 - 1/6 = (3*6)/(6*8)- (1*8)/(8*6)= 18/48- 8/48= 10/48= 5/24`

c)

`5/6 + 2/9= (5*3)/(6*3)+ (2*2)/(9*2)= 15/18+ 4/18=19/18= 1 1/18`

d)

`4/9- 5/12= (4*4)/(9*4)- (5*3)/(12*3)= 16/36- 15/36= 1/36`

e)

`7/15+ 9/10= 14/30+ 27/30= 41/30= 1 11/30`

f)

`5/6 - 5/9= (5*3)/(6*3)- (5*2)/(9*2)= 15/18- 10/18= 5/18`

g)

`3/4 + 5/6= (3*6)/(4*6)+ (5*4)/(4*6)= 18/24+20/24= 38/24= 19/12= 1 7/12`

h)

`17/21- 3/14= (17*2)/(21*2) - (3*3)/(14*3)= 34/42- 9/42= 25/42`

i)

`5/6 - 4/15= (5*5)/(6*5)-(4*2)/(15*2)= 25/30-8/30= 17/30`

 

poziom E

a)

`4 3/7 + 1 1/5= 4 (3*5)/(7*5)+ 1 (1*7)/(7*5)= 4 15/35+ 1 7/35= 5 22/35`

b)

`5 2/3 - 2 1/4= 5 (2*4)/(3*4)- 2 (1*3)/(3*4)= 5 8/12- 2 3/12= 3 5/12`

c)

`4 3/10 - 2 1/5 = 4 3/10- 2 2/10=2 1/10`

d)

`3 2/9+ 1 5/6= 3 4/18+ 1 15/18= 4 19/18= 5 1/18`

e)

`7 3/4 - 5 1/3= 7 9/12- 5 4/12= 2 5/12`

f)

`4 2/15+ 2 7/10= 4 4/30+ 2 21/30= 6 25/30= 6 5/6`

g)

`11 1/11+ 3 2 /33= 11 3/33+ 3 2/33= 14 5/33`

h)

`4 5/7- 1 1/2= 4 10/14- 1 7/14= 3 3/14`

i)

`2 3/7- 2/5= 2 15/35- 14/35= 2 1/35`

 

MISTRZ

a) 

`5 1/3 - 2 6/7= 4 4/3- 2 6/7= 4 28/21- 2 18/21= 2 10/21`

b)

`11 2/3+ 4 1/2- 5 14/15 = 11 4/6+ 4 3/6 - 5 14/15= 15 7/6 - 5 14/15=15 (7*5)/(6*5)- 5 (14*2)/(15*2)= 15 35/30 - 5 28/30= 10 7/30`

c)

`1345 123/246- 1344 3/4= 1 123/246- 3/4= 1 1/2-3/4= 3/2-3/4= 6/4-3/4=3/4`

 

DYSKUSJA
user profile image
j.krupski.02

0

2016-12-12
żle zrobione zadanie
user profile image
Monika

1744

2016-12-13
Cześć, a możesz napisać co konkretnie jest źle?
user profile image
aneczka1213

0

2016-12-19
nie ma błęduw
user profile image
Monika

1744

2016-12-19
@aneczka1213 Też tak sądzimy:)
user profile image
aneczka1213

0

2016-12-19
raczej jest błąd w poziomie D w b bo w wyniku nie ma być 24 pod kreskom tylko 48
user profile image
Monika

1744

2016-12-20
@aneczka1213 Cześć, skróciliśmy licznik i mianownik przez 2. Zadanie poprawnie rozwiązane:) Pozdrawiamy!
user profile image
aneczka1213

0

2016-12-20
@Odrabiamy.pl sory
user profile image
asiafijalekfijalkowska

0

2017-01-02
@Odrabiamy.pl jest dobrze bo tak na lekcji robiliśmy
user profile image
DAGMARA

0

2016-12-20
Dlaczego w poziomie D pod. c jest 5* 3 ??? a nie 5*9???
user profile image
Monika

1744

2016-12-22
@DAGMARA Cześc ponieważ ułamek 5/6 rozszerzamy tak aby w mianowniku była liczba 18 więc licznik i mianownik mnożymy razy 3. Pozdrawiamy!
user profile image
Kuba Sokołowski

0

2017-01-03
najlepsza stronka ever
Informacje
Matematyka z kluczem 5. Podręcznik cz. 1
Autorzy: Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska, Małgorzata Paszyńska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

1743

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie