Język polskiEgzamin maturalnyMatura 2025

Egzamin maturalny 2025 — ustny język polski

4.8

(114)

272

12 h 12 min

132 lekcje

Zgodny z wymaganiami matury 2025

audiolekcja

Posłuchaj darmowych lekcji

Matura ustna z polskiego przypomina trochę… konkurs piękności. Z tą różnicą, że tutaj chodzi o piękno wypowiedzi. Podobnie jak w tego typu zawodach, oceniając Twój „występ”, komisja bierze pod uwagę kilka kryteriów. O nich właśnie powiemy w tym odcinku. Wskażemy, które elementy wypowiedzi podlegają ocenie i ile punktów możesz za nie zdobyć. Dzięki temu dowiesz się, jak wstrzelić się w klucz, aby zdobyć maksymalną liczbę punktów. 

Słuchaj lekcji

Opis

Egzamin ustny z języka polskiego to nie lada wyzwanie, ale nie musisz stawiać mu czoła w pojedynkę. Nie podzielisz tragicznego losu Konrada Wallenroda czy Kordiana, bo my – nauczyciele z Odrabiamy.pl – przybywamy Ci z odsieczą.

Prezentujemy obszerny kurs przygotowawczy do matury ustnej z języka polskiego, który składa się z trzech rozdziałów. Rozwiewamy w nich wszelkie wątpliwości i pokazujemy, czego możesz się spodziewać. Po odsłuchaniu naszych podcastów będziesz prawdziwym ekspertem w tej dziedzinie. W pierwszym rozdziale omówimy dokładny przebieg egzaminu – przy okazji obalimy kilka popularnych mitów, a także przytoczymy ciekawostki, o których raczej nie mówi się w szkole. W drugim rozdziale wcielimy się w maturzystów, aby z ich perspektywy zaprezentować kolejne etapy matury ustnej. Na przykładzie trzech autorskich zestawów egzaminacyjnych pokażemy, co mówi i… myśli zdający. Ostatnia część kursu dotyczy zadań jawnych. Ostatni rozdział obejmuje rozbudowane opracowania poszczególnych zagadnień. Zapoznasz się ze starannie dobranymi argumentami, przykładami i kontekstami, a także odświeżysz wiedzę o epokach i motywach literackich.

Jesteś w dobrych rękach! Odsłuchaj wszystkie odcinki, nie martw się więcej wynikiem matury i zdaj śpiewająco!

Ten kurs jest dla Ciebie, jeśli:

  • Twój cel to spokojnie i bez stresu zdać maturę ustną

  • chcesz zdobyć pewność siebie podczas rozmowy z komisją, wiedząc, jak odpowiadać na pytania i jakich błędów unikać

  • szukasz prostego i skutecznego sposobu na opanowanie treści lektur wymaganych na egzaminie

  • chcesz przećwiczyć wszystkie możliwe typy pytań na maturę ustną 2025

  • lubisz uczyć się w dogodnym dla siebie czasie i miejscu

Dlaczego warto wybrać ten kurs?

  • gwarancja satysfakcji! Jeśli kurs nie spełni Twoich oczekiwań możesz w ciągu 7 dni zwrócić go bez podawania przyczyny.
  • materiały kursu są zgodne z najnowszymi wymaganiami CKE na rok 2025

  • stworzony na podstawie ponad 10 lat doświadczeń zespołu nauczycieli Odrabiamy.pl

  • zdobędziesz dostęp do wiedzy i praktycznych porad w formie audio, co umożliwi Ci naukę w dowolnym miejscu i czasie

  • będziesz wiedział na co zwrócić uwagę i jak uniknąć pułapek na egzaminie

  • nie przepłacaj! Nasz kurs to najlepszy stosunek ceny do jakości i zawartości

Dodatkowe korzyści

Premium za darmo

Kup ten kurs, a otrzymasz gratis miesięczny dostęp Premium o wartości 39 zł.

7 dni na zwrot

Zwrócimy pełną kwotę w ciągu 7 dni, jeśli kurs nie spełni Twoich oczekiwań!

Wiedza ekspertów

Treści opracowane przez doświadczonych nauczycieli i egzaminatorów.

Czego się nauczysz:

poznasz kulisy matury ustnej z języka polskiego

dowiesz się, jak wyglądają poszczególne etapy egzaminu

otrzymasz cenne wskazówki, które pomogą Ci uniknąć ewentualnych pułapek i niezręcznych sytuacji

zobaczysz, jak przygotować odpowiedź, a następnie przedstawić ją komisji w atrakcyjnej i przejrzystej formie

przekonasz się, że w języku polskim dwa plus dwa nie zawsze daje cztery i to samo twierdzenie może prowadzić do różnych wniosków

prześledzisz dwa skrajnie różne sposoby rozumowania, porządkowania wiedzy i jej wyrażania w mowie

znajdziesz kompleksowe opracowanie listy zadań jawnych

Opinie o tym kursie

user avatar

Aga N.

1 grudnia 2024

Ten kurs to złoto! Szczególnie praktyczne ćwiczenia oprócz teorii, przygotowane pod klucz maturalny. Teraz czuję, że wiem, czego oczekiwać na maturze ustnej. Dużo pewności siebie mi to dodało

user avatar

Adrian B.

8 grudnia 2024

Dzięki temu kursowi nie tylko ogarnąłem lektury, ale też zrozumiałem, jak je używać w wypowiedzi. I na próbnej w szkole już poszło dużo lepiej, dzięki!

Zawartość

6 rozdziałów

132 lekcje

12 h 12 min

Dawno, dawno temu na maturze ustnej z polskiego
7:18
1.1. Co tu robimy?
1:19
1.2. Co? Gdzie? Jak?
6:31
1.3. Losu, losu…
7:55
1.4. I to jest plan!
6:08
1.5. 10 minut grozy?
5:34
1.6. Przesłuchanie?
5:34
1.7. Kryteria oceny

Słuchaj

4:15
1.8. Jak (nie) zdać?
4:59
2.1. Maturalne POV
2:14
2.2. Symulacja I. Przygotowanie
11:55
2.3. Symulacja I. Monolog
9:21
2.4. Symulacja I. Rozmowa
2:22
2.5. Symulacja II. przygotowanie
8:38
2.6. Symulacja II. monolog
8:27
2.7. Symulacja II. rozmowa
3:52
2.8. Symulacja III. Przygotowanie
8:30
2.9. Symulacja III. Monolog
9:55
2.10. Symulacja III. Rozmowa
2:25
Co już wiemy: lista zadań jawnych
1:59
1. Człowiek w obliczu cierpienia | „Księga Hioba”
5:38
2. Człowiek wobec niestałości świata | „Księga Koheleta”
6:16
3. Obraz miłości w literaturze | „Pieśń nad Pieśniami”
5:25
4. Literacki obraz końca świata | „Apokalipsa św. Jana”
5:38
5. Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie | „Księga Rodzaju”
5:12
6. Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu | „Mitologia” Jana Parandowskiego
5:50
7. Poświęcenie się – oznaka siły czy słabości? | „Mitologia” Jana Parandowskiego
5:27
8. Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? | „Mitologia” Jana Parandowskiego
6:03
9. Co skłania człowieka do podróżowania? | „Mitologia” Jana Parandowskiego
5:25
10. Problematyka winy i kary | „Mitologia” Jana Parandowskiego
4:45
11. Miłość silniejsza niż śmierć | „Mitologia” Jana Parandowskiego
5:00
12. Cierpienie i heroizm jako dwie postawy człowieka w zmaganiu się z losem | „Iliada” Homera
5:51
13. Prawa boskie a prawa ludzkie | „Antygona” Sofoklesa
5:39
14. Jak literatura antyczna przedstawia tragizm ludzkiego losu? | „Antygona” Sofoklesa
5:13
15. Człowiek średniowieczny wobec życia i śmierci | „Legenda o św. Aleksym”
6:16
16. Motyw tańca śmierci | „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”
4:34
17. Franciszkańska idea umiłowania natury | „Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu”
5:38
18. Średniowieczny etos rycerski | „Pieśń o Rolandzie”
4:58
19. Obraz idealnego rycerza i władcy | „Kronika polska” Galla Anonima
5:10
20. Literacki obraz piekła | „Boska komedia” Dantego Alighieri
5:13
21. Literacka przestroga przed moralnym upadkiem państwa | „Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego
6:17
22. Różne oblicza miłości | „Odprawa posłów greckich” Jana Kochanowskiego
5:25
23. Refleksje o polskich wadach narodowych | „Kazania sejmowe” Piotra Skargi
6:16
24. Sarmacki portret polskiego szlachcica | „Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska
5:51
25. Moralna odpowiedzialność za czyny | „Makbet” Williama Szekspira
4:48
26. Czy człowiek decyduje o własnym losie? | „Makbet” Williama Szekspira
5:27
27. Jak władza wpływa na człowieka? | „Makbet” Williama Szekspira
6:05
28. Rola postaci fantastycznych i zjawisk nadprzyrodzonych w utworze literackim | „Makbet” Williama Szekspira
6:05
29. Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? | „Skąpiec” Moliera
5:27
30. Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle | „Skąpiec” Moliera
6:05
31. Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem | wybrane bajki Ignacego Krasickiego
6:29
32. Podstępne metody walki z wrogiem jako zaprzeczenie etosu rycerskiego | „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza
5:17
33. Dobro własne czy dobro ogółu – bohater literacki w sytuacji wyboru | „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza
5:25
34. Miłość tragiczna | „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza
5:37
35. W jakim celu literatura ukazuje wyidealizowany obraz danej społeczności? | „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
5:51
36. Utwór literacki jako wyraz tęsknoty za ojczyzną | „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
4:48
37. Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej | „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
5:38
38. Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić ciężką winę? | „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
5:44
39. Przemiana wewnętrzna bohatera | „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
5:23
40. Relacje między światem realnym a fantastycznym | „Dziady” cz. II Adama Mickiewicza
6:55
41. Czym dla człowieka może być wolność? | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
4:52
42. Losy młodzieży polskiej jako temat utworu literackiego | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:19
43. Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
4:21
44. Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:13
45. Walka dobra ze złem o duszę ludzką | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:07
46. Różne postawy bohaterów literackich wobec Boga | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:01
47. Funkcje snu i widzenia w utworze literackim | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:12
48. Motywy biblijne i ich znaczenie w utworze literackim | „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza
5:14
49. Funkcja wątków baśniowych i fantastycznych w utworze literackim | „Balladyna” Juliusza Słowackiego
6:18
50. Wina i kara w literaturze | „Balladyna” Juliusza Słowackiego
5:14
51. Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie | „Kordian” Juliusza Słowackiego
5:39
52. Podróż w wymiarze rzeczywistym i wewnętrznym | „Kordian” Juliusza Słowackiego
5:34
53. Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego | „Kordian” Juliusza Słowackiego
5:52
54. Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia | „Kordian” Juliusza Słowackiego
5:38
55. Obowiązki jednostki wobec zbiorowości | „Lalka” Bolesława Prusa
6:21
56. Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? | „Lalka” Bolesława Prusa
6:38
57. Kreacje kobiece w literaturze | „Lalka” Bolesława Prusa
6:55
58. Miłość jako siła motywująca do działania | „Lalka” Bolesława Prusa
5:47
59. Praca jako pasja człowieka | „Lalka” Bolesława Prusa
5:52
60. Literacki obraz polskiej arystokracji | „Lalka” Bolesława Prusa
4:47
61. Momenty przełomowe w życiu bohaterów | „Lalka” Bolesława Prusa
4:52
62. Cena bycia idealistą | „Lalka” Bolesława Prusa
5:27
63. Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? | „Lalka” Bolesława Prusa
5:27
64. Pamięć o powstaniu styczniowym | „Gloria victis” Eliza Orzeszkowa
6:05
65. Sposoby i cel ukazywania wydarzeń historycznych w literaturze | „Potop” Henryka Sienkiewicza
6:05
66. Postawy odwagi i tchórzostwa | „Potop” Henryka Sienkiewicza
7:14
67. Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? | „Potop” Henryka Sienkiewicza
5:39
68. Literacki wizerunek szlachcica sarmaty | „Potop” Henryka Sienkiewicza
5:51
69. Walka człowieka ze swoimi słabościami | „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego
7:09
70. Przemiana wewnętrzna bohatera | „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego
5:52
71. Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? | „Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego
5:26
72. Refleksja nad narodem jako temat utworu literackiego | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
5:39
73. Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
5:00
74. Jaką ocenę dziejów Polski zawiera utwór literacki? | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
4:22
75. Artysta jako bohater literacki | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
4:22
76. Rola duchów, widm i zjaw w utworze literackim | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
5:02
77. Symboliczny sens tańca | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
4:10
78. Symboliczne znaczenie przedmiotów w utworze literackim | „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego
4:22
79. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? | „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
5:26
80. Wojna i rewolucja jako źródło skrajnych doświadczeń człowieka | „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
6:43
81. Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości | „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
4:56
82. Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera | „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
6:30
83. Literacki wizerunek matki | „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego
5:34
84. Hierarchia wartości w sytuacjach granicznych | „Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego
5:39
85. „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu | „Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego
5:34
86. Na czym polega dehumanizacja człowieka? | „Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego
5:18
87. Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych | „Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego
5:02
88. Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? | „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
5:39
89. Literatura jako świadectwo pamięci | „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
5:34
90. Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? | „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
5:09
91. Moralność obozowa jako wynik zniewolenia człowieka | „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
5:18
92. Walka jako sposób na zachowanie godności | „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
4:53
93. Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie | „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
5:21
94. Jak pamięć o przeszłości wpływa na teraźniejszość? | „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall
5:06
95. Ludzka solidarność w obliczu zagrożenia | „Dżuma” Alberta Camusa
5:27
96. Powinności moralne człowieka w obliczu zagrożenia | „Dżuma” Alberta Camusa
4:47
97. Człowiek wobec cierpienia i śmierci | „Dżuma” Alberta Camusa
4:53
98. Literacka ocena systemów totalitarnych | „Rok 1984” George’a Orwella
5:04
99. Czy możliwe jest zbudowanie doskonałego państwa? | „Rok 1984” George’a Orwella
5:47
100. Jednostka w systemie totalitarnym | „Rok 1984” George’a Orwella
5:41
101. Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? | „Rok 1984” George’a Orwella
6:13
102. Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka | „Rok 1984” George’a Orwella
5:14
103. Bunt przeciwko porządkowi społecznemu | „Tango” Sławomira Mrożka
5:27
104. Konflikt pokoleń | „Tango” Sławomira Mrożka
6:13
105. Groteskowa reinterpretacja motywu tańca | „Tango” Sławomira Mrożka
6:14
106. Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego | „Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego
6:11
107. W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego utworu literackiego? | „Górą »Edek«” Marka Nowakowskiego
5:19
108. Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie | „Katedra” Jacka Dukaja
5:46
109. Miejsca ważne w życiu człowieka | „Miejsce” Andrzeja Stasiuk
6:05
110. Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca | „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk
6:10
Już wkrótce!
Coś się kończy
1:56

Autorzy

user avatar

Lidia Majocha

Autor kursu

Jako nauczycielka języka polskiego chcę być przewodnikiem – nie narzucać, lecz wskazywać możliwe kierunki. Zależy mi na tym, aby uczniowie wykształcili w sobie umiejętność krytycznego i twórczego myślenia oraz by zachwycili się tym, co z pozoru wydaje się nieprzystępne. W Odrabiamy.pl tworzę treści edukacyjne, między innymi videolekcje i podcasty. Poza pracą interesuję się prozą psychologiczną, lingwistyką kulturową i grami planszowymi.

user avatar

Kamil Romanowski

Autor kursu

Jestem polonistą z pasją do języka, który fascynuje mnie przede wszystkim swoimi "matematycznymi" aspektami – gramatyką i logiką. W Odrabiamy.pl tworzę różnorodne materiały edukacyjne, takie jak opracowania, scenariusze, podcasty i wideolekcje. Stawiam na niekonwencjonalne podejście do edukacji – nie przepadam za sztywną podstawą programową i kanonem lektur. Wierzę, że nauka języka polskiego powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb, umiejętności i zainteresowań każdego ucznia.