Język polski

Między nami 4 (Podręcznik, GWO)

Porozmawiajcie... 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Język polski
To rozwiązanie również znajduje się na naszej stronie!

uzyskaj dostęp do tego oraz tysięcy innych zadań, które dla Was rozwiązaliśmy

DYSKUSJA
user profile image
Gość

3 kwietnia 2018
zad 1 str 18
pomocy !
user profile image
Sylwia

14617

4 kwietnia 2018

@Gość Dzień dobry, szukane zadanie znajduje się tutaj: Link Aby je wyświetlić, należy wykupić konto Premium. Pozdrawiam

user profile image
Gość

27 marca 2018
Pomóżcie błagam
user profile image
Odrabiamy.pl

705

27 marca 2018

@Gość Cześć, w czym mogę pomóc?

user profile image
Gość

7 marca 2018
Przyjrzyj się ilustracji i zapisz wyrazy z rzędu, że, Ch, h
user profile image
Sylwia

14617

7 marca 2018

@Gość Dzień dobry, na wskazanej stronie nie ma zadania o takiej treści. Zostaw komentarz pod odpowiednim zadaniem, a na pewno Ci wtedy pomożemy. Pozdrawiam

user profile image
Gość

6 marca 2018
Znajdź w tekście trzy fantastyczne elementy
user profile image
Odrabiamy.pl

705

7 marca 2018

@Gość Cześć, Twoje pytanie wiąże się z treścią innego zadania. Napisz komentarz pod zadaniem, z którym masz problem, a na pewno nasi nauczyciele Ci je wyjaśnią.

user profile image
Gość

1 marca 2018
zad 2 str 201
user profile image
Odrabiamy.pl

705

1 marca 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 2 jest dostępne tutaj: Link . Pozdrawiam

user profile image
Gość

26 lutego 2018
Humorystyczne zakończenie baśni Jas i Małgosia 3 zdania napisac
user profile image
Odrabiamy.pl

705

26 lutego 2018

@Gość Cześć, Twoje pytanie wiąże się z treścią innego zadania. Napisz komentarz pod zadaniem, z którym masz problem, a na pewno nasi nauczyciele Ci je wyjaśnią.

user profile image
Gość

21 lutego 2018
zad b str 200
user profile image
Odrabiamy.pl

705

21 lutego 2018

@Gość Cześć, rozwiązanie zadania 2, w tym podpunktu b) jest dostępne tutaj:Link . Pozdrawiam 

user profile image
Gość

9 lutego 2018
Zda 4 dyr 154
user profile image
Sylwia

14617

12 lutego 2018

@Gość Cześć, na wskazanej przez Ciebie stronie jest tylko zadanie wstępne. Zostaw swój komentarz pod konkretnym zadaniem, a wtedy na pewno Ci pomożemy. Pozdrawiam!

user profile image
kamja

7 lutego 2018
Zad 6 str 111
user profile image
Sylwia

14617

7 lutego 2018

@kamja Cześć, zadanie to jest indywidualne, ponieważ trzeba się odnieść do własnych doświadczeń. Pozdrawiam!

user profile image
Gość

1

4 lutego 2018
zad 4 strona 141
user profile image
Sylwia

14617

5 lutego 2018

@Gość Dzień dobry, na stronie 141 jest tekst czytanki. Być może przeglądasz nieodpowiedni podręcznik lub posiadasz starszą wersję książki. Aby korzystać z zadań z języka polskiego, należy wykupić konto Premium. Pozdrawiam

user profile image
Gość

28 stycznia 2018
Strona 153 zadania 1i 3
user profile image
Odrabiamy.pl

705

29 stycznia 2018

@Gość Cześć, rozwiązania zadań ze strony 153 są dostępne tutaj: Link Pozdrawiam

user profile image
Gość

16 stycznia 2018
Zad 4 5 str 205
user profile image
Sylwia

14617

17 stycznia 2018

@Gość Dzień dobry, na stronie 205 nie ma zadań nr 4 i 5. Być może chodzi o inną stronę lub inny podręcznik. Pozdrawiam

user profile image
Gość

10 stycznia 2018
str 172 zad 6 wymyśl inne zakończenie utworu
user profile image
Sylwia

14617

10 stycznia 2018

@Gość Cześć, jest to polecenie indywidualne. Obecnie nie rozwiązujemy takich zadań. Pozdrawiam!

user profile image
Gość

15 grudnia 2017
pomuzcie mi odrobic zad. 3 na str.121 prosze :)
user profile image
Sylwia

14617

15 grudnia 2017

@Gość Witam serdecznie, zadanie jest dostępne na naszej stronie internetowej. Aby je zobaczyć, należy wykupić konto Premium. Pozdrawiam!

user profile image
Gość

12 grudnia 2017
Zad 8 strona 137
user profile image
Odrabiamy.pl

35

12 grudnia 2017

@Gość Cześć to zadanie jest dostępne na stronie , znajdziesz je tutaj: Link

user profile image
Gość

12 grudnia 2017
Zad.4.str.87 podrecznik
user profile image
Odrabiamy.pl

35

12 grudnia 2017

@Gość Cześć,zadanie którego szukasz znajdziesz tutaj : Link

 

user profile image
Gość

11 grudnia 2017
Zadanie 1 str 77
user profile image
Sylwia

14617

11 grudnia 2017

@Gość Witam serdecznie, zadanie znajduje się na naszej stronie internetowej. Aby je zobaczyć, należy wykupić konto Premium. Pozdrawiam!

user profile image
Gość

22 listopada 2017
na stronie 121 jest zadanie trzecie
musze napisać jaka była chama (czyli postać w czytance)
user profile image
Sylwia

14617

22 listopada 2017

@Gość Rozwiązanie tego zadania znajduje się już na odrabiamy.pl. Jest ono dostępne tylko dla użytkowników wspierających stronę. Jeżeli chcesz je zobaczyć, aktywuj konto premium, kt&oa...

user profile image
Gość

8 listopada 2017
Powiedz dlaczego bena można nazywać prawdziwym przyjacielem tomka
user profile image
Sylwia

14617

8 listopada 2017

@Gość Cześć, Twoje pytanie odnosi się prawdopodobnie do treści innego zadania. Jeżeli potrzebujesz pomocy z jego rozwiązaniem napisz komentarz bezpośrednio pod nim.

Informacje
Między nami 4
Autorzy: Agnieszka Łuczak, Anna Murdzek, Kamila Krzemieniewska-Kleban
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Sylwia

14593

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Pole powierzchni prostopadłościanu

Pole powierzchni prostopadłościanu to suma pól wszystkich jego ścian.

$$P_p$$ -> pole powierzchni

Pole powierzchni prostopadłościanu
 

Każdy prostopadłościan ma 3 pary takich samych ścian.

Pole powierzchni oblicza się z poniższego wzoru, gdzie $$P_1$$, $$P_2$$ i $$P_3$$ to pola ścian prostopadłościanu.

$$P_p=2•P_1+2•P_2+2•P_3$$

Wzór na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać w następującej postaci:
$$P_p = 2•a•b + 2•b•c + 2•a•c$$ (a,b,c - wymiary prostopadłościanu)
 

  Zapamiętaj

Sześcian ma sześć jednakowych ścian, więc pole jego powierzchni oblicza się ze wzoru: $$P_p=6•P$$, gdzie P oznacza pole jednej ściany tego sześcianu. Natomiast wzór na pole powierzchni sześcianu możemy zapisać w następującej postaci: $$P_p = 6•a•a = 6•a^2$$ (a - bok sześcianu).

System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.


W systemie rzymskim do zapisania liczby używamy zdecydowanie mniej znaków niż w systemie dziesiątkowym.

Za pomocą 7 znaków (liter) : I, V, X, L, C, D i M jesteśmy w stanie ułożyć każdą liczbę naturalną od 1 do 3999.

Do każdego znaku przypisano inną wartość. 

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000 

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50 
  • D = 500


Zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim
:

  1. Możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie.

    Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

    Przykłady:

    • VIII  `->`   `5+1+1+1=8` 

    • MMCCC  `->`   `1000+1000+100+100+100=2300` 

  2. W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości.

    W takim jednak przypadku od wartości większej liczby odejmujemy wartość mniejszej liczby.

    Przykłady:

    • IX  `->`   `10-1=9` 

    • CD  `->`   `500-100=400` 

  3. Gdy liczby (znaki) są ustawione od największej do najmniejszej to wówczas dodajemy ich wartości.

    Przykłady:

    • MMDCLVII  `->`   `1000+1000+500+100+50+5+1+1=2657`   

    • CXXVII  `->`   `100+10+10+5+1+1=127`   

 

Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.).

Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I, II, III, IIII, IIIII, ... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e.

W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy. Pod koniec tej epoki zaczęto coraz częściej używać cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb.

System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Zobacz także
Udostępnij zadanie