Historia

Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka.

4
 Zadanie

4.1. Wymień tereny, na których Grecy konkurowali z Fenicjanami

- Tereny, na których Grecy konkurowali z Fenicjanami to:

  • Sycylia; 
  • Półwysep Iberyjski;
  • Cypr;
  • Afryka Północna;

4.2. Wymień trzy obszary, na których najbardziej rozwinęła się kolonizacja grecka.

  • Italia i Sycylia (Syrakuzy, Naksos, Megara Hyblaja);
  • basen Morza Czarnego (Odessos, Synopa, Olbia);
  • wybrzeża południowej Francji (Massalia, Nikaja, Agate, Rode);
DYSKUSJA
komentarz do odpowiedzi Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. - Zadanie 4: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 16
dariuszz

27 listopada 2018
Dzięki za pomoc :)
komentarz do odpowiedzi Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. - Zadanie 4: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 16
Błażej

5 listopada 2018
Dzięki za pomoc!
opinia do rozwiązania Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. - Zadanie 4: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 16
Anna

2 listopada 2018
dzieki :):)
opinia do odpowiedzi Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. - Zadanie 4: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 16
Ania

18 października 2018
Dzięki
komentarz do rozwiązania Źródło: Mapa. Kolonizacja grecka i fenicka. - Zadanie 4: Zrozumieć przeszłość. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 16
Lucjan

23 września 2018
dzięki!!!
klasa:
Informacje
Autorzy: Agnieszka i Tytus Izdebscy, Artur Kowalski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326727146
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

64110

Nauczyciel

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu działań najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej kolejności wykonywania działań.


Kolejność wykonywania działań:

  1. Działania w nawiasach

  2. Potęgowanie

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje zarówno dzielenie jak i mnożenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane, czyli od lewej do prawej strony).
    Przykład`16:2*5=8*5=40` 

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje zarówno odejmowanie jak i dodawanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane, czyli od lewej strony do prawej).
    Przykład`24-6+2=18+2=20` 


Przykład:

`(45-9*3)-4=(45-27)-4=18-4=14` 

Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom