Historia

Opisz poszczególne etapy ewolucji prowadzące 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Historia

Opisz poszczególne etapy ewolucji prowadzące

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Etapy ewolucji prowadzące do pojawienia się człowieka rozumnego

Sahelanthropus tchadensis

Ardipithecus

Australopitek

Homo habilis - homonid zręczny

Homo erectus - homonid wyprostowany

Homo neanderthalensis - Neandertalczyk

Homo sapiens - człowiek rozumny myślący

żyły ok 7 - 6 mln lat temu

żyły ok. 5,8 do 4,4 mln lat temu

żyły ok 4,2 0- 1,3 mln lat temu

żyły ok. 2,5 do 1,5 mln lat temu

żyły ok. 2 mln do 500 tys. lat temu

żyły ok 150 - 30 tys. lat temu

pojawił się ok. 200 tys. lat temu

Poruszały się na dwóch nogach, ich mózgoczaszki osiągnęły objętość ok. 360 cm3.

To afrykańskie wczesne homonidy. Poruszały się na dwóch nogach. Ich kończyny były pomocne w czasie wspinania się na wysokie drzewa. Ich mózgi osiągnęły objętość ok. 350 cm3.

Żyły we wschodniej i południowej Afryce. Posiadały dwie nogi, wspinały się na drzewa. Miały twarze i zęby. Objętość ich czaszki - 500 cm3. Australopiteki wytwarzały pierwsze narzędzia. To od nich wywodzi się rodzaj - Homo.

Przedstawicieli homo habilis uważa się za najwcześniejszy gatunek naszego rodzaju. Miały niewielkie mózgi - ok. 600 cm3. Do zdobywania pożywienia używały prymitywnych kamiennych narzędzi.

Przedstawiciele homo erectus - jako pierwsze opuściły Afrykę i zasiedliły Azję i Europę. Proporcje ciała - podobne do współczesnych ludzi. Objętość czaszki - 1000 cm3. Potrafiły polować i rozniecać ogień.

Potrafili rozniecać ogień i polować na duże zwierzęta - m.in. mamuty. Neandertalczycy jako pierwsze homonidy - grzebali swoich zmarłych. Objętość ich czaszki wynosiła 1500 cm3. Zamieszkiwali Europę oraz południowo-zachodnią Azję. Posiadali zdolność artykułowania mowy.

Ich mózgoczaszki osiągnęły objętość ok. 1400 cm3. Potrafili wytwarzać skomplikowane narzędzia z różnych surowców i posługiwać się mową. Homo sapiens są obecnie reprezentantami jedynego żyjącego gatunku człekokształtnych.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Ryszard Kulesza, Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326725470
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

64552

Nauczyciel

Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom