Historia

Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku

2
 Zadanie

Ojciec: Chcę, żeby mój syn, Filippo...

Matka: Mój aniołek!

Ojciec: Nie przerywaj, Mafaldo! Otóż chcę, żeby Filippo uczył się w Domu... Domu... Jak się nazywa ta szkoła?

Ty: Nasza szkoła nazywa się Domem Radości.

Ojciec: Właśnie. Jakie przedmioty tu pozna?

Matka: Bo on jest taki zdolny! Mój Filippo najdroższy...

Ojciec: Mafaldo, mówiłem ci...

Ty: W naszej szkole uczymy: łaciny, greki oraz literatury starożytnej. Ponadto, nasz park wokół willi służy jako miejsce codziennych ćwiczeń fizycznych: lekkiej atletyki, jazdy konnej oraz rozmaitych gier.

Ojciec: Przecież w szkole klasztornej miałby prawie to samo.

Ty: Nasza szkoła znacznie różni się od szkół klasztornych. Nauczyciele omawiają treści starożytnych ksiąg z uczniami, dążą do tego, by ich wychowankowie rozumieli treść wykładanego przedmiotu. 

Matka: A może Filippo zostanie uczonym? Kiedy miał dwa latka, zjadł kartę z księgi handlowej ojca. Odtąd liczy jak matematyk!

Ojciec: Mafaldo, liczy się głową, a nie żołądkiem.

Matka: Nie doceniasz go, Pietro. Filippo umie liczyć nawet paznokciem. Tylko czy nauczyciele nie będą dla niego zbyt surowi? Bo on jest taki delikatny, mój pieszczoszek...

Ty: Uczniowie czują się w naszej placówce bardzo bezpiecznie. Wykorzystujemy nowatorskie metody wychowania. Kary cielesne stosujemy jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

Ojciec: Mam jednak nadzieję, że zrobicie tu z niego mężczyznę?

Ty: Naszą szkołę opuszczają dzielni mężczyźni, nie słabeusze.

Matka: Ojej, żeby Filippo nie wyrządził sobie krzywdy! Czy będzie chociaż mieszkał w dobrych warunkach?

Ty: Dom Radości mieści się w pięknym pałacyku nad jeziorem w Mantui, z trzech stron otacza go park. Naszym uczniom zapewniamy bardzo dobre warunki, mieszkają oni w jasnych, przestronnych pokojach - nie w ciemnych celach klasztornych. Na ścianach szkoły widnieją rysunki dzieci podczas zabawy, by czuli się u nas jak w domu. 

DYSKUSJA
opinia do zadania Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku  - Zadanie 2: Historia i społeczeństwo 5. Wehikuł czasu - strona 47
Tomek

29 kwietnia 2018
dzięki!!!
komentarz do rozwiązania Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku  - Zadanie 2: Historia i społeczeństwo 5. Wehikuł czasu - strona 47
iskierka187

28 lutego 2018
Dziękuje
komentarz do rozwiązania Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku  - Zadanie 2: Historia i społeczeństwo 5. Wehikuł czasu - strona 47
Paweł

25 lutego 2018
Dzięki!
opinia do rozwiązania Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku  - Zadanie 2: Historia i społeczeństwo 5. Wehikuł czasu - strona 47
Jagoda

9 lutego 2018
dziena
klasa:
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

64769

Nauczyciel

Wiedza
Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom