Historia

Historia i społeczeństwo 5. Wehikuł czasu (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Wyobraź sobie, że żyjesz w XV wieku

2
 Zadanie

Ojciec: Chcę, żeby mój syn, Filippo...

Matka: Mój aniołek!

Ojciec: Nie przerywaj, Mafaldo! Otóż chcę, żeby Filippo uczył się w Domu... Domu... Jak się nazywa ta szkoła?

Ty: Nasza szkoła nazywa się Domem Radości.

Ojciec: Właśnie. Jakie przedmioty tu pozna?

Matka: Bo on jest taki zdolny! Mój Filippo najdroższy...

Ojciec: Mafaldo, mówiłem ci...

Ty: W naszej szkole uczymy: łaciny, greki oraz literatury starożytnej. Ponadto, nasz park wokół willi służy jako miejsce codziennych ćwiczeń fizycznych: lekkiej atletyki, jazdy konnej oraz rozmaitych gier.

Ojciec: Przecież w szkole klasztornej miałby prawie to samo.

Ty: Nasza szkoła znacznie różni się od szkół klasztornych. Nauczyciele omawiają treści starożytnych ksiąg z uczniami, dążą do tego, by ich wychowankowie rozumieli treść wykładanego przedmiotu. 

Matka: A może Filippo zostanie uczonym? Kiedy miał dwa latka, zjadł kartę z księgi handlowej ojca. Odtąd liczy jak matematyk!

Ojciec: Mafaldo, liczy się głową, a nie żołądkiem.

Matka: Nie doceniasz go, Pietro. Filippo umie liczyć nawet paznokciem. Tylko czy nauczyciele nie będą dla niego zbyt surowi? Bo on jest taki delikatny, mój pieszczoszek...

Ty: Uczniowie czują się w naszej placówce bardzo bezpiecznie. Wykorzystujemy nowatorskie metody wychowania. Kary cielesne stosujemy jedynie w wyjątkowych sytuacjach.

Ojciec: Mam jednak nadzieję, że zrobicie tu z niego mężczyznę?

Ty: Naszą szkołę opuszczają dzielni mężczyźni, nie słabeusze.

Matka: Ojej, żeby Filippo nie wyrządził sobie krzywdy! Czy będzie chociaż mieszkał w dobrych warunkach?

Ty: Dom Radości mieści się w pięknym pałacyku nad jeziorem w Mantui, z trzech stron otacza go park. Naszym uczniom zapewniamy bardzo dobre warunki, mieszkają oni w jasnych, przestronnych pokojach - nie w ciemnych celach klasztornych. Na ścianach szkoły widnieją rysunki dzieci podczas zabawy, by czuli się u nas jak w domu. 

DYSKUSJA
user avatar
Tomek

29 kwietnia 2018
dzięki!!!
user avatar
iskierka187

28 lutego 2018
Dziękuje
user avatar
Paweł

25 lutego 2018
Dzięki!
user avatar
Jagoda

9 lutego 2018
dziena
Informacje
Autorzy: Tomasz Małkowski
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

50821

Nauczyciel

Wiedza
Odejmowanie pisemne
  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik, wyrównując ich cyfry do prawej strony.

    odejmowanie1
     
  2. Odejmowanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw odejmujemy jedności, w naszym przykładzie mamy 3 - 9. Jeśli jedności odjemnej są mniejsze od jedności odjemnika (a tak jest w naszym przykładzie), wtedy z dziesiątek przenosimy jedną (lub więcej) „dziesiątkę” do jedności i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie wygląda to następująco: od 3 nie możemy odjąć 9, więc przenosimy (pożyczamy) jedną dziesiątkę z siedmiu dziesiątek i otrzymujemy 13 – 9 = 4, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 4, a nad cyframi dziesiątek zapisujemy ilość dziesiątek które nam zostały czyli 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostało nam sześć dziesiątek).

    odejmowanie2
     
  3. Odejmujemy dziesiątki, a następnie zapisujemy wynik pod cyframi dziesiątek. Gdy dziesiątki odjemnej są mniejsze od dziesiątek odjemnika, z setek przenosimy jedną (lub więcej) „setkę” do dziesiątek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 6 – 6 = 0, czyli pod cyframi dziesiątek zapisujemy 0.

    odejmowanie2
     
  4. Odejmujemy setki, a następnie wynik zapisujemy pod cyframi setek. Gdy setki odjemnej są mniejsze od setek odjemnika, z tysięcy przenosimy jeden (lub więcej) „tysiąc” do setek i wykonujemy zwykłe odejmowanie.
    W naszym przykładzie mamy: 2 – 1 = 1, czyli pod cyframi setek zapisujemy 1.

    odejmowanie3
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik odejmowania pisemnego. W naszym przykładzie różnicą liczb 273 i 169 jest liczba 104.


Dla utrwalenia przeanalizujmy jeszcze jeden przykład odejmowania pisemnego.

Wykonamy pisemnie odejmowanie: 4071 - 956.

  1. Zapisujemy odjemną, a pod nią odjemnik.

    odejmowanie11
     
  2. Odejmujemy jedności: od 1 nie możemy odjąć 6, więc pożyczamy jedną dziesiątkę z siedmiu i otrzymujemy 11 – 6 = 5, czyli pod cyframi jedności zapisujemy 5, natomiast nad cyframi dziesiątek wpisujemy 6 (bo od siedmiu dziesiątek pożyczyliśmy jedną, czyli zostaje sześć dziesiątek).

    odejmowanie12
     
  3. Odejmujemy dziesiątki: 6 – 5 = 1, czyli pod cyframi dziesiątek wpisujemy 1.

    odejmowanie13
     
  4. Odejmujemy setki: od 0 nie możemy odjąć 9, więc pożyczamy jeden tysiąc i rozmieniamy go na 10 setek (bo jeden tysiąc to dziesięć setek) i otrzymujemy 10 – 9 = 1, czyli pod cyframi setek wpisujemy 1, a nad cyframi tysięcy wpisujemy 3, bo tyle tysięcy zostało.

    odejmowanie14
     
  5. Odejmujemy tysiące: w naszym przykładzie mamy 3 – 0 = 3 i wynik zapisujemy pod cyframi tysięcy.

    odejmowanie15
     
  6. Wynik naszego odejmowania: 4071 – 956 = 3115.

Koło i okrąg

Okrąg o środku S i promieniu długości r (r – to długość, więc jest liczbą dodatnią, co zapisujemy r>0) jest to krzywa, której wszystkie punkty leżą w tej samej odległości od danego punktu S zwanego środkiem okręgu.

Inaczej mówiąc: okręgiem o środku S i promieniu r nazywamy zbiór wszystkich punków płaszczyzny, których odległość od środka S jest równa długości promienia r.

okreg1
 

Koło o środku S i promieniu długości r to część płaszczyzny ograniczona okręgiem wraz z tym okręgiem.

Innymi słowy koło o środku S i promieniu długości r to figura złożona z tych punktów płaszczyzny, których odległość od środka S jest mniejsza lub równa od długości promienia r.

okreg2
 

Różnica między okręgiem a kołem – przykład praktyczny

Gdy obrysujemy np. monetę powstanie nam okrąg. Po zakolorowaniu tego okręgu powstanie nam koło, czyli zbiór punktów leżących zarówno na okręgu, jak i w środku.

okrag_kolo

Środek okręgu (lub koła) to punkt znajdujący się w takiej samej odległości od każdego punktu okręgu.
Promień okręgu (lub koła) to każdy odcinek, który łączy środek okręgu z punktem należącym do okręgu.

Cięciwa okręgu (lub koła) - odcinek łączący dwa punkty okręgu
Średnica okręgu (lub koła) - cięciwa przechodząca przez środek okręgu. Jest ona najdłuższą cięciwą okręgu (lub koła).

Cięciwa dzieli okrąg na dwa łuki.
Średnica dzieli okrąg na dwa półokręgi, a koło na dwa półkola.

kolo_opis
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom