Historia

Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

 Umiędzynarodowienie sprawy polskiej na arenie międzynarodowej spowodowały kolejne niepowodzenia Niemiec i Austro-Węgier na frontach I wojny światowej. Walczące strony potrzebowały coraz więcej rekrutów. Chciały doprowadzić do utworzenia wyodrębnionych formacji wojska polskiego walczącego u boku państw centralnych.

W Akcie 5 listopada 1916 roku dwaj cesarze - niemiecki Wilhelm II i austriacki Franciszek Józef I zapowiadali utworzenie "samodzielnego" państwa polskiego. Nie wspomniano jednak o niepodległości Polski.

Największe poruszenie wywołało jednak orędzie wygłoszone przez prezydenta Stanów Zjednoczonych Thomasa Woodrowa Wilsona w styczniu 1918 roku. Prezydent USA zapowiadał utworzenie państwa polskiego, zamieszkanego przez ludność rdzennie polską i posiadającego dostęp do morza. W pkt. 13 swego przemówienia zawarł słynne słowa: "Musi zostać stworzone niepodległe państwo polskie, obejmujące terytoria zamieszkałe przez ludność niezaprzeczalnie polską i któremu musi zostać zapewniony wolny dostęp do morza". Niepodległy byt państwa polskiego miał być zagwarantowany traktatem pokojowym. Po raz pierwszy prezydent Stanów Zjednoczonych uznał wówczas powstanie niepodległej i samodzielnej Polski za jeden z warunków trwałego pokoju na świecie. To stanowisko poparły również rządy Wielkiej Brytanii i Francji.

DYSKUSJA
opinia do zadania Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy - Zadanie 3: Bliżej historii 3 2013 - strona 183
Amanda

3 marca 2018
dzieki :)
opinia do rozwiązania Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy - Zadanie 3: Bliżej historii 3 2013 - strona 183
Lilka

31 stycznia 2018
Dzięki!!!
komentarz do rozwiązania Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy - Zadanie 3: Bliżej historii 3 2013 - strona 183
Gość

25 stycznia 2018
Dzięki
opinia do zadania Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy - Zadanie 3: Bliżej historii 3 2013 - strona 183
Ala

26 listopada 2017
dzieki :):)
opinia do zadania Dlaczego doszło do umiędzynarodowienia sprawy - Zadanie 3: Bliżej historii 3 2013 - strona 183
Majka

27 września 2017
dzieki
klasa:
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski,Anita Plumińska-Mieloch,Krzysztof Kowalewski
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

65214

Nauczyciel

Wiedza
Największy wspólny dzielnik (NWD)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.

  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.


Największy wspólny dzielnik 
dwóch liczb można znaleźć także wykorzystując rozkład na czynniki pierwsze. 

Aby znaleźć NWD dwóch liczb należy: 

  1. Rozłożyć liczby na czynniki pierwsze. 

  2. Zaznaczyć wspólne dzielniki obu liczb. 

  3. Obliczyć iloczyn wspólnych czynników (zaznaczonych czynników).  

Przykład:

Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom