Historia

W stronę demokracji, notatka z lekcji 4.57 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

W stronę demokracji, notatka z lekcji

Notatka z lekcji
 Zadanie

1
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Charakterystycznymi procesami dla wielu państw w drugiej połowie XIX w. były: demokratyzacja życia politycznego oraz powstanie społeczeństwa industrialnego. W wyniku przemian poddani zyskiwali nowe, szersze prawa i powoli stawali się obywatelami. Coraz większe znaczenie zaczął zdobywać także ruch robotniczy. W 1864 roku z inicjatywy Karola Marksa powołano I Międzynarodówkę. Głoszone przez nią hasła nie zostały jednak zrealizowane, Wkrótce w jej miejsce powstała II Międzynarodówka. Odmienne założenie miała socjaldemokracja, której teoretykiem był Edward Bernstein oraz anarchiści na czele z Michaiłem Bakuninem. Do ważnych wydarzeń należało ogłoszenie przez papieża Leona XIII w 1891 roku encykliki "Rerum novarum" i powstanie chadecji. W tym okresie narodził się też nowoczesny nacjonalizm. Pod koniec XIX w. aktywną działalność prowadziły także emancypantki, domagające się równouprawnienia kobiet i wyzwolenia ich spod zależności mężczyzn. Ponadto część z nich - nazwana sufrażystkami - walczyła o uzyskanie przez kobiety praw wyborczych. 

DYSKUSJA
user avatar
Dominik

8 lutego 2018
Dzieki za pomoc :):)
user avatar
Czesław

31 stycznia 2018
dzieki :)
user avatar
Kejti :*

27 listopada 2017
Dzięki za pomoc
user avatar
Nadia

5 października 2017
dzieki!
klasa:
Informacje
Autorzy: Iwona Janicka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

60189

Nauczyciel

Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby otrzymamy mnożąc tę liczbę przez kolejne liczby naturalne. 

Uwaga!!!

0 jest wielokrotnością każdej liczby naturalnej. 

Każda liczba naturalna jest wielokrotnością liczby 1. 


Przykłady
:

  • wielokrotności liczby 4 to: 
    • 0, bo  `0*4=0` 
    • 4, bo  `1*4=4`  
    • 8, bo  `2*4=8`  
    • 12, bo  `3*4=12`  
    • 16, bo  `4*4=16`  
    • 20, bo  `5*4=20` , itd.  
       
  • wielokrotności liczby 8 to:
    • 0, bo  `0*8=0`  
    • 8, bo  `1*8=8`  
    • 16, bo  `2*8=16`  
    • 24, bo  `3*8=24`  
    • 32, bo  `4*8=32`  
    • 40, bo  `5*8=40`, itd.  
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom