Historia

Śladami przeszłości 3 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

W stronę demokracji, notatka z lekcji 4.57 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

W stronę demokracji, notatka z lekcji

Notatka z lekcji
 Zadanie

1
 Zadanie

Charakterystycznymi procesami dla wielu państw w drugiej połowie XIX w. były: demokratyzacja życia politycznego oraz powstanie społeczeństwa industrialnego. W wyniku przemian poddani zyskiwali nowe, szersze prawa i powoli stawali się obywatelami. Coraz większe znaczenie zaczął zdobywać także ruch robotniczy. W 1864 roku z inicjatywy Karola Marksa powołano I Międzynarodówkę. Głoszone przez nią hasła nie zostały jednak zrealizowane, Wkrótce w jej miejsce powstała II Międzynarodówka. Odmienne założenie miała socjaldemokracja, której teoretykiem był Edward Bernstein oraz anarchiści na czele z Michaiłem Bakuninem. Do ważnych wydarzeń należało ogłoszenie przez papieża Leona XIII w 1891 roku encykliki "Rerum novarum" i powstanie chadecji. W tym okresie narodził się też nowoczesny nacjonalizm. Pod koniec XIX w. aktywną działalność prowadziły także emancypantki, domagające się równouprawnienia kobiet i wyzwolenia ich spod zależności mężczyzn. Ponadto część z nich - nazwana sufrażystkami - walczyła o uzyskanie przez kobiety praw wyborczych. 

DYSKUSJA
user profile image
Dominik

8 lutego 2018
Dzieki za pomoc :):)
user profile image
Czesław

31 stycznia 2018
dzieki :)
user profile image
Kejti :*

27 listopada 2017
Dzięki za pomoc
user profile image
Nadia

5 października 2017
dzieki!
Informacje
Autorzy: Iwona Janicka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

45835

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie