Historia

Klucz do historii 6 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Podczas powstania powstało wiele piosenek 4.54 gwiazdek na podstawie 24 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Podczas powstania powstało wiele piosenek

3
 Zadanie

A. Który z utworów jest bardziej radosny? Co na to wskazuje? Dlaczego, mimo nieszczęść czasu wojny, ma on taki charakter?

- "Pałacyk Michla" ma radośniejszy wydźwięk. Wskazują na to słowa piosenki oraz jej pogodny charakter. Piosenka podtrzymywała walczących żołnierzy na duchu. Gdy walka cichła śpiewano ją "ku pokrzepieniu serc". "Pałacyk Michla" została wojennym hymnem harcerskiego Batalionu "Parasol", powstał dnia 4 sierpnia 1944 roku.

B. Który utwór jest refleksyjny? Co na to wskazuje? Jakie jest jego przesłanie?

- Utwór zatytułowany "Dziś idę walczyć, Mamo" ma bardziej refleksyjny charakter. Wskazuje na to nastrój panujący w utworze, pełen smutku i bólu wywołanego rozstaniem z najdroższą matką. Pomimo cierpienia, zawiera jednak pozytywne przesłanie. Zachęca do walki w Powstaniu Warszawskim: "za wolność naszą i sprawę". Bo chociaż rozstanie boli, to serce podpowiada by walczyć.

C. Jaka jest wspólna cecha obu utworów?

Oba utwory dotyczą Powstania Warszawskiego, zachęcają do walki o wolność miasta. Bo walczono przecież za Polskę, za wolność, za honor. Warszawska młodzież śpewając powstańcze utwory Józefa Szczepańskiego "Ziutka" czuła się szczęśliwa, a każda cząstka ich ciała rwała się do walki.

DYSKUSJA
user avatar
Nina

21 kwietnia 2018
dzieki :):)
Informacje
Autorzy: Małgorzata Lis
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

50478

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom