Historia

Wczoraj i dziś 6. Zeszyt ucznia cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Przyjrzyj się reprodukcji plakatu z 1939 roku 4.52 gwiazdek na podstawie 54 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Przyjrzyj się reprodukcji plakatu z 1939 roku

1
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

1. Ukazana ręka ze swastyką ukazuje agresję Niemiec na Polskę.

2. Ukazany plakat miał nawiązywać do obrony naszego kraju przed agresywną polityką Adolfa Hitlera.

DYSKUSJA
user profile image
Gość

11 stycznia 2018
Dzięki
user profile image
Gość

14 marca 2017
dzięki ;D
user profile image
Gość

9 lutego 2017
dziękuje bardzo
user profile image
Gość

2 lutego 2017
dobrze dziękuje ;)
user profile image
OnerisGamePlay10

23 stycznia 2017
A dodacie jakieś promocje premium!? ;)
user profile image
Paulina

21356

24 stycznia 2017
@OnerisGamePlay10 Cześć, na chwilę obecna nie mamy żadnych kodów.
user profile image
Norbert Zasłona

12 marca 2017
@Odrabiamy.pl Dziękujemy za wszystkie odpowiedzi
user profile image
Radek Mazur

23 marca 2017
@Odrabiamy.pl czy to bot który odpisuje na kazde dobre odpowiedzi ?
user profile image
Paulina

21356

24 marca 2017
@Radek Mazur Cześć, nie ma żadnego bot-a:) nie tylko odpowiadamy na dobre "odpowiedzi" , na pytania też odpowiadamy :)
user profile image
Aga Trzeb

16 stycznia 2017
Dziękuje :)
user profile image
Paulina

21356

17 stycznia 2017
@Aga Trzeb Cześć, od tego jesteśmy aby wam pomagać:) każdy zadowolony użytkownik to dla nas dodatkowa motywacja do pracy :) Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

2 stycznia 2017
dobrze :) dostałem 5
Informacje
Wczoraj i dziś 6. Zeszyt ucznia cz. 2
Autorzy: Tomasz Maćkowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21350

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50
  • D = 500

Korzystając z systemu rzymskiego liczbę naturalną przedstawiamy jako ciąg powyższych cyfr uporządkowanych od wartości największej do najmniejszej, a wartość liczby jest równa sumie wartości poszczególnych cyfr.

Przykłady:

  • XV → 10+5=15
  • XXXII → 10+10+10+1+1=32
  • CXXVII → 100+10+10+5+1+1=127
  • MDLVII → 1000+500+50+5+1+1=1557

W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości. W takim jednak przypadku wartość mniejszej cyfry uważamy za ujemną.

Przykłady:

  • IX → -1+10=10-1=9
  • CD → -100+500=500-100=400
  • XLII → -10+50+1+1=50-10+2=42
  • CML → -100+1000+50=1000-100+50=950

Ważne jest, że w systemie rzymskim możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie. Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

Przykład:

  • XXXII → 10+10+10+1+1=32

  Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.). Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I,II,III,IIII,IIIII,... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e. W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy, jednak pod koniec tej epoki coraz częściej używano już cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb. System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie