Historia

Wczoraj i dziś 6. Zeszyt ucznia cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Uzupełnij tabelę informacjami o sytuacji 4.68 gwiazdek na podstawie 68 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Uzupełnij tabelę informacjami o sytuacji

2
 Zadanie

3
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Wolność słowa (PRL) - łamana przez władze PRL (cenzura).  Polacy w dobie komunizmu nie mieli prawa do publicznego wyrażania swoich myśli oraz opinii na temat socjalistycznego ustroju PRL.

Wolność słowa (Współczesna Polska) - współcześnie panuje powszechna wolność słowa, zapewnia ją również pluralizm mediów. Wolność słowa jest podstawą demokracji.

Bezrobocie (PRL) - poziom bezrobocia w komunistycznej Polsce był oficjalnie bardzo niski, istniało jednak tzw. "ukryte bezrobocie". Polegało ono na tym, że w państwowych przedsiębiorstwach zatrudniano więcej ludzi niż faktycznie potrzebowano.

Bezrobocie (Współczesna Polska) - Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy na początku 2014 roku wyniosła 2 mln 255,9 tys. osób. We współczesnej Polsce panuje zjawisko braku odpowiedniej pracy dla osób wykształconych, które mają nieraz jedynie wybór pomiędzy byciem bezrobotnym lub wykonywanie pracy nieodpowiedniej do poziomu ich wykształcenia oraz specjalności.

Możliwość swobodnego wyjeżdżania za granicę (PRL) - W czasach stalinowskich istniał bezwzględny zakaz wyjeżdżania z Polski na zachód Europy. Dopiero w latach '70 i '80 XX wieku można było swobodnie wyjechać do tzw. "demoludów"- państw demokracji ludowej, czyli do Czechosłowacji, NRD, na Węgry, czy  do Bułgarii. Uzyskanie paszportu wiązało się jednak z wielkimi trudnościami.

Możliwość swobodnego wyjeżdżania za granicę (Współczesna Polska) - Polacy wyjeżdżają z Polski swobodnie, paszport uzyskuje się bez problemu, Polacy wyjeżdżają z kraju w poszukiwaniu pracy, bądź w celach wypoczynkowych. Podróżowanie stało się powszechne i niczym nieskrępowane.

DYSKUSJA
user profile image
Herosikowa12

28-05-2017
Dziękuję
user profile image
Klaudiusz

17-05-2017
w słowie pubicznego niema l
user profile image
Paulina

20949

18-05-2017
@Klaudiusz Cześć, literówka została poprawiona. Pozdrawiamy!
user profile image
Gość

27-04-2017
Dziękuje dostałam 6 !
user profile image
dercop243

1

14-03-2017
nie da się krócej robicie za długie odpowiedzi
user profile image
Paulina

20949

15-03-2017
@dercop243 Cześć, powyższe zadanie zawiera bardzo szczegółową odpowiedź na pytanie podane w poleceniu. Możesz je skrócić, bądź zmodyfikować według własnego uznania. Pozdrawiamy!
user profile image
dercop243

1

15-03-2017
@Odrabiamy.pl ok
user profile image
dercop243

1

15-03-2017
@Odrabiamy.pl nawzajem
user profile image
Gość

24-02-2017
super !!!
Informacje
Wczoraj i dziś 6. Zeszyt ucznia cz. 2
Autorzy: Tomasz Maćkowski
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

20947

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Pole powierzchni prostopadłościanu

Pole powierzchni prostopadłościanu to suma pól wszystkich jego ścian.

$$P_p$$ -> pole powierzchni

Pole powierzchni prostopadłościanu
 

Każdy prostopadłościan ma 3 pary takich samych ścian.

Pole powierzchni oblicza się z poniższego wzoru, gdzie $$P_1$$, $$P_2$$ i $$P_3$$ to pola ścian prostopadłościanu.

$$P_p=2•P_1+2•P_2+2•P_3$$

Wzór na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać w następującej postaci:
$$P_p = 2•a•b + 2•b•c + 2•a•c$$ (a,b,c - wymiary prostopadłościanu)
 

  Zapamiętaj

Sześcian ma sześć jednakowych ścian, więc pole jego powierzchni oblicza się ze wzoru: $$P_p=6•P$$, gdzie P oznacza pole jednej ściany tego sześcianu. Natomiast wzór na pole powierzchni sześcianu możemy zapisać w następującej postaci: $$P_p = 6•a•a = 6•a^2$$ (a - bok sześcianu).

Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie