Przeanalizuj historyjkę przedstawiona... 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Przeanalizuj historyjkę przedstawiona...

3
 Zadanie

4
 Zadanie

`"a)"`

Opierając się na III zasadzie dynamiki Newtona rezultatem tej sytuacji będzie przyciągnięcie się nawzajem obu łódek. Zarówno pierwsza, jak i druga łódka przysuną się do siebie o podobne odległości. Z III zasady dynamiki wynika, że oba ciała będą działały na siebie takimi samymi co do wartości siłami, czyli nie uda się osobie w historyjce przyciągnąć drugiej do brzegu, ponieważ sama się od niego oddali. Siła działająca w "lewą" stronę na łódkę bliżej brzegu będzie większa od działającej w "prawo" siłę oporu wody, co również będzie skutkowało poruszeniem się łódki w "lewo". Analogiczna sytuacja nastąpi dla drugiej łódki. 

`"b)"`

Aby pasażer łódki stojącej bliżej brzegu przyciągnął drugą łódkę, musiałby on najpierw przywiązać swoją do brzegu (np. za pomocą liny). 

DYSKUSJA
user profile image
ula

1

14-12-2016
Przyciągnął a nie ,, pryciągnął" ;) Mała literówka wjechała :D
user profile image
Ola

3473

14-12-2016
Cześć, literówka poprawiona:)
Informacje
Spotkania z fizyką 2
Autorzy: Bartłomiej Piotrowki
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

3473

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Zobacz także
Udostępnij zadanie