Spotkania z fizyką 2 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Osoba pchająca ruchem... 3.86 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Osoba pchająca ruchem...

9
 Zadanie

`"a)"`

`"Dane:"`

`"m"=10\ "kg"`

`"F"_1=20\ "N"`

`"F"_2=60\ "N"`

`"Szukane:"`

`"v"="?"`

Siła działająca na wózek wynosi:

`"F"="F"_2+"F"_1=60\ "N"-20\ "N"=40\ "N"`

Gdyż wcześniej pchaliśmy wózek z siłą 20 N, a teraz pchamy z siłą 60 N. Więc w momencie, gdy chcemy rozpędzić wózek siła wynosi 40 N.

Obliczamy przyspieszenie jakie będzie miał wózek:

`"a"="F"/"m"=(40\ "N")/(10\ "kg")=4\ "m"/"s"^2`

Następnie możemy obliczyć jaką prędkość osiągnie wózek z takim przyspieszeniem po 0,5 s:

`"v"="at"=4\ "m"/"s"^strike2*0,5\ strike"s"=2\ "m"/"s"`

`"b)"`

 `"Szukane:"` 

`"t"="?"`

Siła, z jaką pchamy wózek wynosi:

`"F"="F"_1+"F"_2=20\ N+60\ "N"=80\ "N"`

Siła tarcia wynosi:

`"T"="mg"=10\ "kg"*10\ "m"/"s"^2=100\ "N"`

Zatem siła wypadkowa jaką, działamy na wózek wynosi:

`"F"_"w"=100\ "N"-80\ "N"=20\ "N"`

Obliczamy przyspieszenie:

`"a"_1="F"_"w"/"m"=(20\ "N")/(10\ "kg")=2\ "m"/"s"^2`

A więc czas wynosi:

`"t"="v"/"a"_1=(2\ "m"/"s")/(2\ "m"/"s"^2)=1\ "s"`

 

`"c)"`

Drogę obliczamy ze wzoru:

`"s"=("a"_1*"t"^2)/2`

Podstawiamy dane liczbowe:

`"s"=(2\ "m"/"s"^2*(1\ "s")^2)/2=(strike2\ "m"/ strike("s"^2)*1\ strike("s"^2))/strike2=1\ "m"`

DYSKUSJA
user profile image
Karolina

28 grudnia 2017
Dzieki za pomoc :):)
user profile image
Mateusz

20 października 2017
dzieki!
Informacje
Spotkania z fizyką 2
Autorzy: Bartłomiej Piotrowki
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

5883

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie