Świat fizyki 1A (Zeszyt ćwiczeń, ZamKor)

Cel:Obserwujemy skutki ciśnienia atmosferycznego 4.52 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Cel:Obserwujemy skutki ciśnienia atmosferycznego

3
 Zadanie

Schematyczny rysunek doświadczenia:

Wynik obserwacji: Przyssawka przyczepia się do płytki w łazience. Podważona przyssawka od razu spada na ziemie. Wyjaśnienie zaobserwowanego zjawiska: Kiedy przytwierdzamy przyssawkę do płytki w łazience, przylega ona szczelnie do tej płytki i pomiędzy nimi nie występuje ciśnienie atmosferyczne. Te jednak naciska na powierzchnię wieszaka od strony zewnętrznej i przeciwdziała sile grawitacji, wkutek czego przyssawka nie zlatuje. Kiedy podważamy przyssawkę nożem, ta zlatuje, gdyż ciśnienie dostaje się pomiędzy nią a płytkę i nie przeciwdziała już sile grawitacji,  tylko naciska na przyssawkę równomiernie ze wszystkich kierunków.   Przyssawka nie przyczepia się do zwykłej ściany. Jej powierzchnia nie jest na tyle gładka, tylko chropowata, (czego nie widać gołym okiem). Wskutek tego powietrze dostaje się między przyssawkę i ścianę,a  tym samym ciśnienie atmosferyczne naciska na przyssawkę równomiernie ze wszystkich kierunków, wobec czego nie przeciwdziała sile grawitacji i przyssawka spada.

DYSKUSJA
user profile image
Gracjan

13 października 2017
dzięki :)
user profile image
Szczupły

2 października 2017
dzięki!
Informacje
Autorzy: Maria Rozenbajgier, Ryszard Rozenbajgier, Małgorzata Godlewska, Danuta Szot-Gawlik
Wydawnictwo: ZamKor
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

19882

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Zobacz także
Udostępnij zadanie