Cel:Obserwujemy skutki ciśnienia atmosferycznego 4.52 gwiazdek na podstawie 23 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Cel:Obserwujemy skutki ciśnienia atmosferycznego

3
 Zadanie

Schematyczny rysunek doświadczenia:

Wynik obserwacji: Przyssawka przyczepia się do płytki w łazience. Podważona przyssawka od razu spada na ziemie. Wyjaśnienie zaobserwowanego zjawiska: Kiedy przytwierdzamy przyssawkę do płytki w łazience, przylega ona szczelnie do tej płytki i pomiędzy nimi nie występuje ciśnienie atmosferyczne. Te jednak naciska na powierzchnię wieszaka od strony zewnętrznej i przeciwdziała sile grawitacji, wkutek czego przyssawka nie zlatuje. Kiedy podważamy przyssawkę nożem, ta zlatuje, gdyż ciśnienie dostaje się pomiędzy nią a płytkę i nie przeciwdziała już sile grawitacji,  tylko naciska na przyssawkę równomiernie ze wszystkich kierunków.   Przyssawka nie przyczepia się do zwykłej ściany. Jej powierzchnia nie jest na tyle gładka, tylko chropowata, (czego nie widać gołym okiem). Wskutek tego powietrze dostaje się między przyssawkę i ścianę,a  tym samym ciśnienie atmosferyczne naciska na przyssawkę równomiernie ze wszystkich kierunków, wobec czego nie przeciwdziała sile grawitacji i przyssawka spada.

DYSKUSJA
user avatar
Gracjan

13 października 2017
dzięki :)
user avatar
Szczupły

2 października 2017
dzięki!
klasa:
Informacje
Autorzy: Maria Rozenbajgier, Ryszard Rozenbajgier, Małgorzata Godlewska, Danuta Szot-Gawlik
Wydawnictwo: ZamKor
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Monika

22847

Nauczyciel

Wiedza
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom