Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową... 4.0 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 3 Klasa
  3. Edukacja wczesnoszkolna

Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową...

4
 Zadanie

Układamy przysłowia i tłumaczymy je:

Ciepły kwiecień, mokry maj - będzie zboże jako gaj.

Jeżeli w kwietniu będzie ciepło, a w maju będzie padać, to będą zboże dobrze urośnie (będzie urodzajne). 

Jeśli w maju deszcze na dworze, to jesienią chleb w komorze.

Jeżeli w maju będzie deszcz, to zboże dobrze urośnie (chleb robi się z mąki, a tą ze zboża).

Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.

Kto się urodzi w maju ten będzie miał szczęście w życiu.

Jeśli w maju śnieg się zdarzy, to lato dobrze wyparzy.

Jeżeli w maju będzie zimno (np. będzie śnieg) to znaczy, że lato będzie bardzo gorące.

Grzmot w maju nie szkodzi, sad dobrze obrodzi.

Jeżeli w maju będą deszcze i burze (grzmotu), to na drzewach urośnie więcej owoców.

Chłodny maj, dobry urodzaj. 

Dzięki temu, że w maju jest chłodniej, plony mogą lepiej rosnąć (nie wysuszą się), stąd dobry urodzaj. 

DYSKUSJA
opinia do odpowiedzi Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową... - Zadanie 4: Ćwiczenia z pomysłem 3. Część 4 - strona 3
Gość

15 czerwca 2018
str 21 zad 5 (kropka)
opinia do rozwiązania Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową... - Zadanie 4: Ćwiczenia z pomysłem 3. Część 4 - strona 3
Ola

19607

18 czerwca 2018

@Gość Dzień dobry, w ćwiczeniach, które komentujesz, na stronie 21 nie ma zadania 5. Jeśli masz problem z rozwiązaniem innego zadania, napisz komentarz bezpośrednio pod nim. Pozdrawiam!

opinia do rozwiązania Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową... - Zadanie 4: Ćwiczenia z pomysłem 3. Część 4 - strona 3
Gość

14 czerwca 2018
Str 58 zad 13
komentarz do zadania Odszukaj w "Wycinance" rozsypankę zdaniową... - Zadanie 4: Ćwiczenia z pomysłem 3. Część 4 - strona 3
Ola

19607

14 czerwca 2018

@Gość Dzień dobry, rozwiązanie tego zadania jest już dostępne na naszej stronie dla wszystkich użytkowników tutaj: 

klasa:
Informacje
Autorzy: Jolanta Filipowicz, Katarzyna Harmak, Kamila Izbińska, Ewa Kłos, Wawrzyniec Kofta
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302156298
Autor rozwiązania
user profile

Ola

19605

Nauczyciel

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.


W systemie rzymskim do zapisania liczby używamy zdecydowanie mniej znaków niż w systemie dziesiątkowym.

Za pomocą 7 znaków (liter) : I, V, X, L, C, D i M jesteśmy w stanie ułożyć każdą liczbę naturalną od 1 do 3999.

Do każdego znaku przypisano inną wartość. 

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000 

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50 
  • D = 500


Zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim
:

  1. Możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie.

    Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

    Przykłady:

    • VIII  `->`   `5+1+1+1=8` 

    • MMCCC  `->`   `1000+1000+100+100+100=2300` 

  2. W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości.

    W takim jednak przypadku od wartości większej liczby odejmujemy wartość mniejszej liczby.

    Przykłady:

    • IX  `->`   `10-1=9` 

    • CD  `->`   `500-100=400` 

  3. Gdy liczby (znaki) są ustawione od największej do najmniejszej to wówczas dodajemy ich wartości.

    Przykłady:

    • MMDCLVII  `->`   `1000+1000+500+100+50+5+1+1=2657`   

    • CXXVII  `->`   `100+10+10+5+1+1=127`   

 

Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.).

Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I, II, III, IIII, IIIII, ... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e.

W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy. Pod koniec tej epoki zaczęto coraz częściej używać cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb.

System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom