To jest chemia. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony (Zbiór zadań, Nowa Era)

Uczeń przeprowadził doświadczenie chemiczne 4.71 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

a)

Otrzymywanie wodorotlenku miedzi(II):

Równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej: `CuCl_2+2NaOH->Cu(OH)_2darr+2NaCl`  

Równanie reakcji chemicznej w formie jonowej pełnej: `Cu^(2+)+2Cl^(-)+2Na^(+)+2OH^(-)->Cu(OH)_2darr+2Na^(+)+2OH^-`  

Równanie reakcji chemicznej w formie jonowej skróconej: `Cu^(2+)+2OH(-)->Cu(OH)_2darr`  

 

Reakcja wodorotlenku miedzi(II) z kwasem octowym:

Równanie reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej: `Cu(OH)_2+2CH_3COOH->(CH_3COO)_2Cu+2H_2O`  

Równanie reakcji chemicznej w formie jonowej pełnej: `Cu(OH)_2+2CH_3COO^(-)+2H^(+)->2CH_3COO^(-)+Cu^(2+)+2H_2O`  

Równanie reakcji chemicznej w formie jonowej skróconej: `Cu(OH)_2++2H^(+)->+Cu^(2+)+2H_2O`  

 

b) Przykładowy wniosek ucznia: Wodorotlenek miedzi nie rozpuszcza się w wodzie, a sól miedzi rozpuszcza się i tworzy klarowny niebieski roztwór.

 

DYSKUSJA
user profile image
Wktoria

24 października 2017
Dzięki!
user profile image
Ewelina

21 października 2017
Dziękuję!
user profile image
Asia

13 października 2017
dzięki!!!
user profile image
Jacek

12 października 2017
Dzieki za pomoc
user profile image
Sandra

1 października 2017
dzieki!
Informacje
Autorzy: Stanisław Banaszkiewicz, Magdalena Kołodziejska, Elżbieta Megiel, Grażyna Świderska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.

  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12.
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20.
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.


Największy wspólny dzielnik 
dwóch liczb można znaleźć także wykorzystując rozkład na czynniki pierwsze. 

Aby znaleźć NWD dwóch liczb należy: 

  1. Rozłożyć liczby na czynniki pierwsze. 

  2. Zaznaczyć wspólne dzielniki obu liczb. 

  3. Obliczyć iloczyn wspólnych czynników (zaznaczonych czynników).  

Przykład:

Zobacz także
Udostępnij zadanie