Wyjaśnij, na czym polega profilaktyka chorób skóry. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Wyjaśnij, na czym polega profilaktyka chorób skóry.

1
 Zadanie

2
 Zadanie
4
 Zadanie
5
 Zadanie

Profilaktyka chorób skóry sprowadza się do stosowania zasad higieny. Najważniejszą i podstawową zasadą higieny skóry jest jej dokładne mycie. Dzięki kąpielom pozbywamy się brudu, potu, nadmiaru łoju, a także złuszczającego się nieustannie naskórka oraz drobonustojów chorobotwórczych. Najzdrowsze rozwiązanie to branie prysznica - najkorzystniej jest polewać się naprzemiennie ciepła i zimną wodą oraz wykonywać masaże gąbką. Takie zabiegi poprawiają ukrwienie naszej skóry. Do mycia ciała powinno się stosować kosmetyki dostosowane do swojego typu skóry, szczególnie chodzi tu o skórę twarzy. Często cera jest zbyt tłusta, co może doprowadzić do pojawienia się wyprysków, lub za sucha i nadmiernie się złuszcza. Po myciu należy dokładnie wytrzeć skórę, szczególnie między palcami, aby uniknąć rozwinięcia się grzybicy. Ważnym jest, aby wycierać się swoim ręcznikiem, a także unikać pożyczania od innych osób gąbki czy grzebienia do włosów - zapobiega to przenoszeniu drobnoustrojów chorobotwórczych i pasożytów. Do zasad higieny skóry zalicza się również dbanie o wytwory naskórka tj. włosy i paznokcie. Powinno się czesać włosy i myć je w zależności od indywidualnych potrzeb, a także dbać o wygląd i czystość paznokci. Profilaktyka chorób skóry obejmuje także unikanie oparzeń słonecznych oraz kontrolę znamion barwnikowych, co pozwala na uniknięcie rozwoju czerniaka. 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-10-06
Dziękuję :)
Informacje
Biologia na czasie 2. Zakres rozszerzony
Autorzy: Franciszek Dubert, Ryszard Kozik, Stanisław Krawczyk
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

5914

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie