Bliżej biologii 3 2013 (Podręcznik, WSiP)

Wyjaśnij, na czym polega przepływ 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Biologia

Wyjaśnij, na czym polega przepływ

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

Aby ekosystem mógł istnieć i poprawnie funkcjonować potrzebny jest stały dopływ energii. Już na poziomie producentów konieczny jest dopływ energii ponieważ, rośliny wykorzystują energię świetlną do wytworzenia związków oragnicznych w procesie fotosyntezy. Przepływając przez kolejne poziomy troficzne, energia zostaje wykorzystywana w procesach życiowych, a część z niej uwalniana jest w postaci ciepła. Na każdym kolejnym poziomie troficznym jest jej coraz mniej, dlatego konieczne jest jej ponowne dostarczanie do ekosystemu.

Energia jest niezbędna do wytworzenia materii. Wytworzone przez producentów związki organiczne włączane są w cykl obiegu materii. Krążenie materii w ekosystemie dotyczy pierwiastków, które wchodzą w skład organizmów żywych, oraz tych znajdujących się w glebie czy skałach. Można powiedzieć, że materia krąży między środowiskiem nieożywionym - biotopem, a organizmami żywymi - biocenozą. Krążenie materii, jak sama nazwa wskazuje sprowadza się do zamkniętego cyklu. Głównym poziomem troficznym w obiegu materii są producenci, do ktrórym zalicza się fototrofy i chemotrofy. Producenci wytwarzają związki organiczne ze znajdujących się w glebie związków nieorganicznych w procesie fotosyntezy lub chemosyntezy. Kolejnym poziomem są konsumenci. Roślinożercy zjadają rośliny i wbudowują wytworzone przez nie związki organiczne w swoje tkanki. Również drapieżnicy korzystają ze związków organicznych konsumentów niższego rzędu. Ciała obumarłym organizmów zostają rozłożone przez destruentów (bakterie i grzyby) i w postaci związków mineralnych trafiają z powrotem do gleby, skąd są pobierane przez producentów. I tak cykl się zamyka.

DYSKUSJA
Informacje
Bliżej biologii 3 2013
Autorzy: Ewa Pyłka-Gutowska, Ewa Jastrzębska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

9279

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Siatka prostopadłościanu

Po rozcięciu powierzchni prostopadłościanu wzdłuż kilku krawędzi i rozłożeniu go na powierzchnię płaską powstanie jego siatka. Jest to wielokąt złożony z prostokątów, czyli ścian graniastosłupa. Ten sam prostopadłościan może mieć kilka siatek.

Siatka prosopadłościanu
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie