Wymień układy narządów człowieka i 4.54 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Biologia

Wymień układy narządów człowieka i

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
4
 Zadanie
  • układ krwionośny - doprowadza do komórek tlen i substancje odżywcze oraz odprowadza dwutlenek węgla oraz substancje szkodliwe; uczestniczy w termoregulacji
  • układ limfatyczny - zapewnia komunikacje pomiędzy tkankami organizmu a osocze; bierze udział w reakcjach obronnych organizmu
  • układ mięśniowy - stanowi czynną część układu ruchu; odpowiada za czynność narządów zbudowanych z tkanki mięśniowej
  • układ szkieletowy - stanowi rusztowanie dla organizmu; bierze bierny udział w poruszaniu się; ochrania niektóre narządy np. mózg
  • układ oddechowy - odpowiada za wymianę gazów oddechowych - pobieranie tlenu i usuwanie dwutlenku węgla
  • układ pokarmowy - uczestniczy w pobieraniu pokarmu, jego trawieniu i usuwaniu niestrawionych resztek pokarmowych
  • układ wydalniczy - usuwa zbędne produkty przemiany materii z organizmu; jest odpowiedzialny za gospodarkę wodną organizmu
  • układ hormonalny - produkuje hormony, które są substancjami regulującymi procesy zachodzące w organiźmie
  • układ rozrodczy - odpowiada za rozmnażanie płciowe, wytwarza gamety. Wraz z układem hormonalnym przygotowuje kobietę do zajścia w ciąże, utrzymania jej, porodu a także karmienia.
  • układ nerwowy - kontrola nad przebiegiem procesów zachodzących w organiźmie; odbieranie bodźców i reagowanie na nie
  • skóra - spełnia funkcję ochronną, termoregulacyjną; bierze udział w odbiorze i reakcji na bodźce
DYSKUSJA
opinia do zadania Wymień układy narządów człowieka i  - Zadanie 1: Puls życia 2 - strona 9
Sebastian

28 listopada 2017
dzieki!!!!
opinia do odpowiedzi Wymień układy narządów człowieka i  - Zadanie 1: Puls życia 2 - strona 9
gosia

23 września 2017
Dzieki za pomoc :)
klasa:
Informacje
Autorzy: Elżbieta Mazurek, Joanna i Jacek Pawłowscy, Anna Zdziennicka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Monika

27684

Nauczyciel

Wiedza
Liczby mieszane i ich zamiana na ułamek niewłaściwy

ulamek

Liczba mieszana składa się z części całkowitej (jest nią liczba naturalna) oraz części ułamkowej (jest nią ułamek zwykły właściwy).


Zamiana liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy

Licznik tego ułamka otrzymujemy w następujący sposób: 

  1. Mianownik części ułamkowej mnożymy razy część całkowitą liczby mieszanej.

  2. Do otrzymanego iloczynu dodajemy licznik części ułamkowej.

Mianownik szukanego ułamka niewłaściwego jest równy mianownikowi części ułamkowej liczby mieszanej.

Przykłady: 

`3 1/4=(3*4+1)/4=13/4` 

Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom